آیا چای ارل گری همان چای برگاموت است؟

  • Post comments:0 دیدگاه
  • Reading time:3 mins read
برگاموت

هرکسی که با چای ارل گری آشنا باشد، رایحه معطر، مرکباتی و طعم متمایز برگاموت را می شناسد. اما برگاموت چیست؟ از کجا آمده است؟

برگاموت چیست؟

این میوه از نوع مرکبات با ظاهری عجیب است! با میوه عجیبی آشنا شوید که به چای ارل گری طعم و عطر خاصی داده است.

برگاموت یک نوع مرکبات معطر از گیاه گرمسیری Citrus Bergamia است. این میوه در سرتاسر مناطق استوایی و دریای مدیترانه پیدا می‌شود.

میوه برگاموت به اندازه یک پرتقال است. اما بسته به رسیده بودن، رنگی شبیه به لیموترش یا حتی مایل به زرد دارد.

برگاموت چه طعمی دارد؟

برگاموت مانند سایر مرکبات دارای عطر و طعمی متمایز و معطر است. بسیار معطر است و اسانس آن از پوست آن استخراج می‌شود. از این روغن معطر برای تهیه عطر، ادکلن، صابون های معطر استفاده می شود و البته طعم و عطر خاصی به چای ارل گری می دهد. طعمی به همان شکلی است که بو می دهد: ترش، اسیدی، بسیار معطر و تند.

اما برخلاف سایر مرکبات، نمی توان آن را به صورت تازه مصرف کرد. برگاموت ترش است و منبع خوبی از ویتامین C، پتاسیم، ویتامین های B1، B2 و A است. در اروپا به عنوان طعم دهنده در کوکی ها، کاستارد، مارمالاد، شربت و کوکتل استفاده می شود. همچنین با سس مایونز یا پستو مخلوط می شود و به عنوان چاشنی با خوراکی های ماهی یا گوشت سرو می شود.

داستان پشت چای ارل گری

ارل چارلز گری از 1830 تا 1834 نخست وزیر بریتانیا بود. در حالی که می دانیم بریتانیایی ها از چای بسیار لذت می برند، ولی مشخص نیست که چگونه این ترکیب خاص از چای سیاه و برگاموت با ارل گری مرتبط شده است. داستان‌های زیادی در مورد منشاء ترکیب چای معروف وجود دارد.

تصادفی اختراع شد؟

یک داستان حاکی از آن است که وقتی ظرفی از چای و برگاموت با هم از طرف دیپلمات های چینی برای ارل گری فرستاده شد، به طور تصادفی چای معطر ایجاد شد. همینطور گفته می شود که اسانس میوه در طول حمل و نقل توسط چای جذب می شود. روایت دیگری حاکی از آن است که یکی از آشنایان چینی نارنگی این ترکیب چای را برای بهبود طعم معدنی ناخوشایند آب ایجاد کرده است.

چارلز ارل گری

یک چایخانه در لندن ادعا می کند که این ترکیب را به درخواست ارل گری در دهه 1830 تهیه کرده است. اما داستان دقیق همچنان بصورت یک راز باقی مانده است. صرف نظر از تاریخ، این ترکیب چای کلاسیک، بسیار محبوب است و برای تقریبا دو قرن است. طوریکه وقتی Twining در سال 2011 فرمول ارل گری خود را تغییر داد، شهروندان بریتانیایی شورش کردند.

چای ارل گری با گل های آبی؟

شما چای ارل گری را بصورت برگ های چای همراه با گل های آبی ریز در آن می بینید. اغلب هم با نام های “چای ارل گری گل آبی” یا “آبی ارل گری” نامیده می شود. به طور معمول، گل ها را اضافه می کنند تا به برگ چای کمی رنگ بدهد.

چای ارل گری آبی

5 مزیت برگاموت

اگرچه خود میوه برگاموت خورده نمی شود، اما اسانس آن و چای ارل گری فواید سلامتی ثابت شده زیادی دارند:

استرس، اضطراب، افسردگی را کاهش می دهد و خلق و خو را بهبود می بخشد. هنگامی که روغن برگاموت پخش شود، اثرات تثبیت کننده خلق و خوی قوی دارد. سعی کنید در زمانی که استرس و اضطراب زیاد است، چند قطره از اسانس را در هوا پخش کنید.

از دیابت، بیماری های قلبی محافظت می کند و به کاهش وزن کمک می کند. بخش سلامت مجله تلگراف بریتانیا یافته‌هایی را گزارش کرد که نوشیدن چای ارل گری به دلیل داشتن برگاموت می‌تواند به محافظت در برابر بیماری‌های قلبی کمک کند. مطالعه ای توسط دانشگاه کاتانزارو در ایتالیا نشان داد که برگاموت می تواند به کاهش وزن کمک کند و با کاهش قند خون از دیابت جلوگیری کند.

به هضم مناسب کمک می کند. برگاموت فرآیند گوارش بدن را تقویت می کند. برای کاهش ناراحتی و تحریک هضم، دو یا سه قطره اسانس برگاموت را به مقدار کمی روغن حامل مانند روغن نارگیل یا بادام در کف دست خود اضافه کنید. به آرامی روی ناحیه معده بمالید. یا یک فنجان چای ارل گری بنوشید.

درد را کاهش می دهد. مقدار کمی از روغن حامل مانند روغن نارگیل یا بادام را در کف دست خود بریزید. دو یا سه قطره اسانس برگاموت را اضافه کنید و به آرامی روی عضلات دردناک، دردناک یا هر جایی که سردرد تنشی احساس می‌کنید، بمالید. روغن را از چشم دور نگه دارید.

دئودورانت طبیعی و خوشبو کننده هوا. چند قطره روغن برگاموت را به اسپری خوشبوکننده هوا و به دئودورانت، صابون مایع یا روغن خود اضافه کنید. بوی بسیار خوبی دارد، بوی بد را از بین می برد و از انتشار میکروب ها و ویروس ها جلوگیری می کند.

میوه برگاموت

معایب برگاموت

روغن‌های ضروری خانواده مرکبات – لیمو، پرتقال، لیمو، لیموترش و برگاموت – می‌توانند باعث حساس شدن پوست شما به اشعه ماوراء بنفش نور مستقیم خورشید، لامپ‌های خورشیدی و تخت‌های برنزه شوند. هرگز برگاموت یا سایر روغن ها را قبل از قرار گرفتن در معرض آفتاب یا منابع نوری روی پوست نمالید. و از کودکان دور نگه دارید.

همچنین اگر استاتین مصرف می کنید، در مورد استفاده از برگاموت با پزشک خود مشورت کنید.

فنجان شما با کدام چای پر می‌شود؟

همه طرفدار طعم و عطر قوی برگاموت نیستند. نظر شما چیست – آیا از طرفداران چای ارل گری هستید؟ نظرات خود را با ما در نظرات زیر به اشتراک بگذارید.

4.8/5 - (60 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید