چای دارجلینگ اصل چیست؟ (راهنمای سال 2023)

  • Post comments:0 دیدگاه
  • Reading time:6 mins read
چای دارجلینگ

چای دارجلینگ یکی از نوع‌های محبوب چای است که از منطقه دارجلینگ در هیمالیا نشأت می‌گیرد. این نوع چای به خاطر طعم برجسته، رنگ عمیق، و اصالت منحصر به فرد خود، جایگاه ویژه‌ای در دنیای چای دارد. در این مقاله، به بررسی ویژگی‌ها، تاریخچه، و مزایای چای دارجلینگ می‌پردازیم.

مشکل اصلی چای دارجلینگ اصل کم بودن آن است:

چای دارجلینگ اصل هرگز به اندازه‌ی تقاضای بازار وجود نداشته است. دارجلینگ یک منطقه کوچک در هندوستان است و تولید چایستان‌های آن بسیار کمتر از چای منطقه آسام است. هوای آن نست به سایر منطق هند سردتر و ارتفاع بیشتر است، رشد چای کند، و برداشت محصول به طرز غیرقابل تصوری دشوار است.

حتی در یک سال خوب تولید تنها به 9 هزار تن یا بیشتر برسد، یعنی کمتر از یک درصد کل چای تولیدی کشور هند. با این حال، چای دارجلینگ بی‌تردید شناخته‌شده‌ترین چای هند است و علاقه‌مندان پرشور چای دارجیلینگ عاشقان چای در جهان هستند.

در سال‌های استثنایی، زمانی که طعم منحصر به فرد چای دارجلینگ اصل که نمی‌توان آن را در هیچ جای دنیا پیدا کرد، چشیده می‌شود، یک خاطره خوش از چای به یادگار می‌ماند.

چای دارجلینگ

چای دارجلینگ از منطقه دارجلینگ در ایالت وست بنگال هند نشأت گرفته است. این نوع چای در اوایل قرن ۱۹ میلادی به عنوان یک کشتی مزایا در این منطقه شناخته شد. آب و هوای مناسب و خاک حاصلخیز منطقه، باعث تولید برگ‌های چای با کیفیت بالا و طعم خاصی شده است.

اینکه چرا نام چای دارجلینگ اینقدر شایسته شهرت است، نیازی به توضیح ندارد. در دهه 1990، برخی از املاک شروع به تولید مقادیر کمی چای سفید، سبز و اولانگ کردند که نسبت به چین خوش ساخت تر بودند اما امیدوارکننده بودند.

کانچن جونگا، یکی از بلندترین قله های جهان، در شرق منطقه دارجلینگ و یکی از جاذبه های اصلی آن است. دامنه های کوه کمتر از چهل و پنج درجه طبق استانداردهای دارجلینگ هموار در نظر گرفته می شوند. کاشت در شیب های تا شصت یا هفتاد درجه یک قاعده است.

این شیب های تند یک زهکشی طبیعی برای بارندگی دامنه های کوه از بادهای موسمی فصلی، فراهم می کند. چای در ارتفاعات بیش از دو هزار متر رشد نمی کند. در این کوهپایه ها در ارتفاع  600 تا 2200 متری چای کاشته می شود. هر باغ به طور قابل توجهی از نظر ارتفاع متفاوت است.

هرچه چای در ارتفاع بالاتری کشت و رشد کند، بدن چای نازک‌تر می‌شود و معمولاً طعم آن غلیظ‌تر می‌شود. با این حال ارتفاع تنها یکی از عوامل تعیین کننده کیفیت دارجلینگ است. ابر متناوب و تابش آفتاب که بر روی دامنه ها وجود دارد، همچنین نوردهی، یعنی جهتی که یک شیب با آن روبروست، و مجموعه ای از متغیرهای دیگر مانند شیمی خاک، دما و بارندگی منحصر به فرد در منطقه، سهم خود را دارند. یکی دیگر از عوامل – و شگفت آورتر – تأثیرگذار بر طعم چای باد است.

ویژگی‌های چای دارجلینگ

 

طعم خاص

یکی از ویژگی‌های بارز چای دارجلینگ، طعم برجسته آن است. برگ‌های چای این منطقه با توجه به ارتفاع کشت، تفاوت دماها، و نوع خاک، طعم خاصی به خود گرفته‌اند که در چای دارجلینگ به خوبی تجلی می‌یابد.

 رنگ ساف

رنگ قهوه‌ای تیره و عمیق چای دارجلینگ نشان‌دهنده غنای بالای فیتوشیمیکال‌ها و ارزش غذایی بالای این نوع چای است. این خصوصیت به آن احساس لذت و کیفیت بالایی می‌بخشد.

 بوی مطبوع

بوی مطبوع و خوشبوی چای دارجلینگ یکی از جذابیت‌های آن است. این بوی خاص به دلیل ترکیبات ارگانیک و اسانس‌های گیاهی موجود در برگ‌های چای این منطقه به وجود می‌آید.

 

مزایای چای دارجلینگ

 اثرات سلامتی

چای دارجلینگ، همانند بسیاری از چای‌های سبز، دارای اثرات مثبت بر سلامت قلب، سیستم ایمنی، و سلامت عمومی بدن است. غنی بودن این چای از آنتی‌اکسیدان‌ها باعث کاهش استرس اکسیداتیو و بهبود سلامت عمومی می‌شود.

 تقویت انرژی

مصرف چای دارجلینگ می‌تواند به تقویت انرژی و حالت ذهنی کمک کند. این چای، حاوی کمی مقداری کافئین است که می‌تواند بر انرژی و روحیه افراد مؤثر باشد.

کاهش وزن

بعضی از تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف چای دارجلینگ می‌تواند به کاهش وزن و مدیریت چربی بدن کمک کند. این خاصیت از طریق تعادل قند خون و تحریک فرآیند متابولیسم آغاز می‌شود.

مزرعه چای در دارجلینگ

از دیگر عوامل منحصر به فرد بودن چای دارجلینگ اصل، نوع گیاهان چای است. بیشتر آنها از نوع چینی یا هیبریدی چین هستند که تقریباً در هیچ کجای خارج از چین (و ژاپن) به جز در دارجلینگ و قفقاز یافت نمی شوند. این گیاهان نسبت به بوته بومی هند، آسام جت یا آسامیکا در برابر سرما مقاوم‌تر هستند، اما عملکرد آنها بسیار کمتر و برگ کوچک‌تر است. در بوته چین، این برگ چرمی کوچک به رنگ سبز براق تیره است که اغلب با ضخامت نقره ای پوشیده شده است.

از آنجایی که شاخه های جوان حساس باید به محض آماده شدن برداشت شوند، هر بوته در یک منطقه باید هر چهار تا هشت روز یکبار در طول فصل رشد با دست چیده شود. یک گیاه معمولی تنها حدود صد گرم در سال، محصول می دهد. این کمتر از یک سوم عملکرد گیاهان چای منطقه آسام است که در دشت ها رشد می کنند. هر کیلوگرم چای دارجلینگ از بیش از بیست هزار شاخه مجزا تشکیل شده است. حدود نیمی از این مقدار برای همان وزن چای تولید شده از برگ بزرگ Assam jatمورد نیاز است. چنین ارقامی نشان‌دهنده میزان تلاش انسان است که چای دارجلینگ به آن نیاز دارد.

برداشت چای دارجلینگ اصل

تمام چای دارجیلینگ اصل با روش سنتی ارتدکس در تولید چای سیاه پردازش می شود. اما چای های امروزی به سبکی متفاوت از چای های قبلی ساخته می شوند. همانطور که ممنوعیت صنعت شراب ایالات متحده را نابود کرد، جنگ جهانی دوم – و استقلال هند بلافاصله پس از آن – روش های سنتی دارجلینگ را خراب کرد. سبک چای های تولید شده در آنجا از دهه 1950 به طور گسترده ای به الهام گرفتن از چای ساز آلمانی Bernd Wulf نسبت داده می شود.

امروزه، تک تک چای های دارجیلینگ اغلب به اندازه شخصیت های انسانی منحصر به فرد هستند. دسته‌های مختلف برگ تازه‌ی چای که به یک کارخانه آورده می‌شود، به تغییرات پیچیده‌ای در پردازش نیاز دارد تا پتانسیل کامل خود را به‌کار گیرد. دسته برگ چای هر روز از بخش متفاوتی از باغ چیده می شود و به عنوان یک “فاکتور” جداگانه پردازش و بسته بندی می شود.

برای متخصصان و کارشناسان چای، هر فاکتوری که در بهار و تابستان تولید می شود، شخصیتی جداگانه و به یاد ماندنی دارد. در پاسخ به درخواست‌های زیاد، فروشگاه‌ها و خرده‌فروشی ها بیشتر چای‌های دارجیلینگ را برای این مصرف‌کنندگان اختصاصی با نام باغ، نوع فلاش (برداشت) و حتی شماره فاکتور خاص شناسایی می‌کنند: برای مثال Pussimbing First Flush DJ6.

چای دارجلینگ اصل

کیفیت چای دارجلینگ اصل

ویژگی و کیفیت چای دارجلینگ اصل در طول سال به طور خاصی متفاوت است. شاخ و برگ به عنوان پوست یک گیاه عمل می کند. بافت و طعم برگ چای به طور مداوم با آب و هوا و فصل تغییر می کند، حتی در بخش های مشابه در یک مزرعه. در واقع، بسته به نوع بوته، باد، رطوبت، خورشید و سایر عواملی که قبلا ذکر شد، نه تنها با فصول، بلکه هفته به هفته، روز به روز و صبح تا عصر تغییر می کنند.

پس از یک دوره خواب در ماه‌های زمستان، گیاهان چای دارجلینگ اصل در اوایل ماه مارس از خواب بیدار می‌شوند و اولین رشد یا «فلاش» سال را شروع می‌کنند، شاخه‌های ظریف نازک با ظاهری سبز مایل به خاکستری لعاب.

انواع چای دارجلینگ اصل

چای دارجلینگ فلاش اول

فصل اول فلاش اغلب تا اوایل ماه مه ادامه دارد، اما بعضی اوقات باران های غیر فصلی کل محصول را به خراب می کند.

کیفیت منحصر به فرد این محصول حاصل رشد برگ در آفتاب شدید اما در هوای کریستالی سرد هیمالیا در اوایل بهار است. این شرایط رشد، چای دارجلینگ فلاش اول (First Flush Darjeeling) را تبدیل به چای جوانی می‌کند که تقریباً به سبک هر گیاهی است، اما برخلاف سبزی‌ها، بسیار معطر است. برگ چای درخشندگی سبز مایل به لیمویی را نشان می دهد. اینها چای های بهاری هستند، همانطور که از ظاهر آنها نیز شناخته می شود، همیشه طعم شگفت انگیزی تازه و گلدار دارند. چای دارجلینگ این فصل به‌طور شگفت‌انگیزی قابض نیز است.

چای دارجلینگ فلاش اول به سرعت طعم خود را از دست می‌دهد، پس بهتر است قبل از پاییز نوشیده شود. این چایی است که گفته می شود کیفیت نگهداری ندارد. به تدریج به روح چای تبدیل می شود، در حالی که هفته ها یا حتی ماه ها پس از تولدش فراموش نشدنی است. این چای بعد از مدتی اگرچه به عنوان یک چای سیاه تخمیر شده است، اما از نظر ظاهر و مزه به طور مشخص مایل به سبز است. چای دارجلینگ فلاش اول به قدری ظریف است که با استفاده از آب حدود سی درجه زیر جوش، مانند تهیه چای سبز، به خوبی جبران می کند.

چای دارجلینگ فلاش اول گرانترین چای جهان

قیمت‌های بالایی در حراج‌های کلکته هر بهار برای شیک‌ترین یا معتبرترین فاکتورها (معمولاً دو تا پنج صندوق) چای بهاری دارجیلینگ پرداخت می‌شود. در دهه 90، گران‌ترین چای هر سال در حراجی‌ها مرتباً بیش از 500 دلار برای هر کیلو به فروش می‌رفت. به جز برخی از چای‌های کمیاب، عمدتاً چینی‌ها و تایوانی‌ها، چای دارجلینگ فلاش اول گران‌ترین چای جهان است.

خریداران ثروتمند هندی که باید با دلالانی که برای واردکنندگان آلمانی و ژاپنی کار می کنند، به شدت به دنبال آن هستند.

چای دارجلینگ فلاش دوم

از ماه می به بعد چای های تابستانی معروف دارجلینگ تولید می شود. برگ Second Flush آبدارتر است و در نتیجه چای هایی با ظاهری بسیار جذاب با شکوفه یا درخشندگی ارغوانی و پاشیدن نوک های نقره ای یا جوانه های برگ به دست می آید. این فنجان در مقایسه با چای های بهاری قبل از آن رنگ بیشتری نشان می دهد و طعمی شاداب و ملایم دارد. کیفیت چای‌های دارجلینگ فلاش دوم با ارزش‌تر است، طعم خاصی دارد که به اصطلاح، میوه‌ای شدید است و برای باور کردن آن باید تجربه کرد.

در بهترین حالت، چای دارجلینگ فلاش دوم بی‌تردید پیچیده‌ترین چای سیاهی است که در جهان تولید می‌شود، با طعمی همیشگی که با هیچ چای دیگری به اشتراک نمی‌گذارد. در طی این دوره، برگ چیده شده رنگ مسی/بنفش روشنی را نشان می دهد. فلاش دوم با طعم بیشتر، بدن پرتر، عطر غنی تر و قابض بودن نسبتاً کمتر نسبت به فلاش اول مشخص می شود.

فصل دوم فلاش طول زیاد می کشد یعنی تا زمانی که باران ها از سمت جنوب با بادهای موسمی می رسند. منطقه دارجلینگ از اواسط ژوئن تا پایان سپتامبر آنقدر بارندگی موسمی دارد که باید آن را نه بر حسب میلی متر بلکه بر حسب سانتی متر اندازه گیری کرد.

چای دارجلینگ فلاش پائیزی

در ماه اکتبر، هوا صاف می شود و فصل فلاش پاییزی آغاز می شود و تا ماه نوامبر ادامه می یابد. زیرا دیگر هوا سرد می شود و آفتاب به آرامی می تابد. چای این دو ماه از نظر ظاهری رنگ مسی/قهوه‌ای روشنی به خود می‌گیرد و نوشیدنی دارای کیفیتی لطیف اما درخشان با طعمی دلپذیر و متفاوت با چای بهاری و تابستانی هستند. برگ چیده شده دارای درخشندگی طلایی مسی با بینی تازه و شیرین است.

برندهای معروف چای دارجلینگ اصل

علاوه بر این تغییرات کلی، از یک فصل به فصل دیگر، چای دارجلینگ لایه‌ای ظریف‌تر از پیچیدگی‌ها را ارائه می‌کند. نزدیک به نود باغ در دارجلینگ وجود دارد. چای‌هایی که چای‌ دارجلینگ آنها به نام در بازار جهان موجود است عبارتند از

Ambootia, Balasun, Bannockburn, Castleton, Chamong, Gielle, Ging, Goomtee, Gopaldhara, Jungpana, Lingia, Margaret’s Hope, Makaibari, Marybong, Namring, North Tukvar, Orange Valley, Phoobsering, Pussimbing, Tukvar, Puttabong, Risheehat, Selimbong, Soom, Sungma, Teesta Valley, Tongsong, and Tukdah.

در ایران ما در شرکت سیلم آریا نوش چای دارجلینگ اصل خود از بهترین باغات چای منطقه دارجلینگ هند وارد کرده و آن را با نام چای دارجلینگ دوقوچ عرضه می‌کنیم.

نکته آخر

سال به سال، از فصلی به فصل دیگر، باغ های مختلف به طور مداوم خود را با سبک های قابل تشخیص خود متمایز می کنند. گویی آنها شخصیت‌هایی را بیان می‌کنند. نمی توان گفت که چقدر از این شخصیت متعلق به مدیر باغ است و چقدر به پوشش گیاهی تحت مراقبت او تعلق دارد. به نظر می‌رسد که روح رقابت دوستانه در میان مدیران باغ به خود کارگران نیز سرایت کرده است. همه دست اندرکاران به مهارت هایی که برای نسل ها منتقل شده و در شیوه های سنتی باغ خاص خود افتخار می کنند.

تولید محتوا توسط: eBgroup

5/5 - (68 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید