فواید نوشیدن چای گرم

  • Post comments:1 دیدگاه
  • Reading time:6 mins read
چای گرم

یک فنجان چای گرم خوب برای گرم کردن بدن در روزهای سرد، نشستن برای گپ زدن با دوستان، یا برای تسکین در هنگام مواجهه با استرس عالی است.

در واقع، با توجه به فواید سلامتی متعدد و اهمیت آن، جای تعجب نیست که چای بعد از آب، محبوب ترین نوشیدنی در جهان است. بیش از 2 میلیارد نفر هر روز چای می نوشند.

این مقاله هر آنچه را که باید در مورد فواید و مضرات نوشیدن چای گرم بدانید را به شما می گوید.

انواع چای گرم

تفاوت های زیادی بین انواع چای موجود در بازار وجود دارد.

چای ارگانیک یا طبیعی

چای ارگانیک از برگ های گیاه Camellia sinensis که بومی چین و آسیای شرقی است گرفته می شود.

انواع مختلفی از چای های ارگانیک وجود دارد. تغییرات از زیرگونه های گیاه، اندازه برگ ها، زمان چیدن برگ ها، نحوه پردازش برگ ها، ترکیبات انواع مختلف و افزودن یا تزریق عطرها و طعم های مختلف ناشی می شود .

شش نوع اصلی چای ارگانیک وجود دارد که بر اساس پردازش برگ ها طبقه بندی می شوند:

چای سفید. جوانه های برگ جوان در حالی که هنوز کرک های نقره ای یا سفید روی خود دارند کنده می شوند و به سرعت خشک می شوند.

چای سبز. برگ های سبز را می چینند و سپس حرارت می دهند تا از تغییر رنگ آن ها جلوگیری شود.

چای رنگ زرد. برگ ها پس از چیدن پژمرده و زرد می شوند و سپس خشک می شوند.

چای اولانگ. برگها در آفتاب پژمرده می شوند، کبود می شوند و تا حدی اکسید می شوند.

چای سیاه مشکی. برگها پژمرده، له شده و کاملاً اکسید می شوند.

چای پس از تخمیر. این چای سبز است که تخمیر شده و کهنه شده است، مانند چای پوئر.

چای را می توان به صورت ساده و فقط با آب داغ یا با افزودنی هایی مانند شیر، خامه، عسل، شکر، لیمو یا گیاهان و ادویه جات نوشید.


مطالب مرتبط: انواع چای سیاه خارجی


دمنوش های گیاهی

چای هایی که از گیاه کاملیا سیننسیس ساخته نمی شوند، اغلب چای های گیاهی یا تیسان نامیده می شوند.

اینها شامل دم کرده گیاهان، ادویه جات، میوه ها و سایر قسمت های گیاهان مانند برگ ها، گل ها، جوانه ها، ریشه ها و پوست است.

در بسیاری از فرهنگ ها، چای های گیاهی به عنوان دارو استفاده می شود. آنها دارای انواع مختلفی از مزایای سلامتی هستند. برخی از این ادعاها توسط علم مدرن تائید می شود و برخی دیگر فاقد شواهد هستند.

برخی از انواع محبوب چای گیاهی عبارتند از: نعناع، بابونه، رازیانه، مریم گلی، برگ تمشک، لیمو، گل سرخ، گزنه، دارچین، رویبوس، زنجبیل، گل رز و اسطوخودوس.

فواید نوشیدن چای داغ

چای حاوی مواد مغذی پیشگیری کننده از بیماری است. همچنین چای حاوی مقادیر قابل توجهی کالری یا درشت مغذی نیست.

با این حال، حاوی آنتی اکسیدان های قوی و ترکیبات تقویت کننده سلامتی است، عمدتاً از پلی فنول ها – موادی که در گیاهان یافت می شوند، مانند کاتچین ها .

چای سبز شیرین نشده و چای سیاه انواعی هستند که بیشتر برای سلامتی مورد مطالعه قرار گرفته اند. این نوع چای ممکن است:

به پیشگیری از برخی سرطان ها کمک می‌کند. به طور کلی نوشیدن چای سیاه با کاهش 21 درصدی خطر مرگ ناشی از سرطان همراه است و نوشیدن 1 فنجان چای سبز در روز با کاهش 11 درصدی خطر ابتلا به سرطان آندومتر مرتبط است .

خطر بیماری قلبی را کاهش می‌دهد. دو فنجان چای در روز ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهد و 3 فنجان چای سبز در روز ممکن است خطر مرگ قلبی را تا 26٪ کاهش دهد .

پائین آوردن فشار خون. مصرف منظم چای ممکن است به طور جزئی فشار خون را کاهش دهد .

خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می‌دهد. مشخص شده است که نوشیدن 4 فنجان چای در روز خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را تا 10 درصد کاهش می دهد .

کمک به پیشگیری از چاقی. نوشیدن چای با کاهش چربی بدن همراه است. پلی فنول های چای سیاه ممکن است به جلوگیری از چاقی کمک کند و چای سبز ممکن است به افزایش متابولیسم کمک کند.

بهبود سلامت مغز. نوشیدن چای ممکن است خطر افسردگی و بیماری های عصبی مانند بیماری آلزایمر را کاهش دهد.

انواع دمنوش های گیاهی نیز با فواید سلامتی مانند:

  • بهبود خواب
  • تسکین دردهای قاعدگی
  • تسکین علائم یائسگی
  • کاهش اضطراب
  • تسکین استرس

با این حال، در حالی که تحقیقات امیدوارکننده به نظر می رسد، اما تعداد مطالعات انجام شده اندک هستند. قبل از اینکه مطمئن شویم نوشیدن چای گرم برای سلامتی مفید است یا خیر، به تحقیقات بیشتری نیاز داریم.

چای گرم و داغ ممکن است در برابر گلوکوم از بدن محافظت کند

گلوکوم گروهی از بیماری های چشمی است که علت اصلی نابینایی غیرقابل برگشت در جهان است . مطالعات جمعیتی، نوشیدن چای داغ را با بروز کمتر گلوکوم مرتبط کرده است .

در یک نظرسنجی از 1678 نفر، محققان دریافتند افرادی که حداقل 1 فنجان چای داغ در روز می نوشند، 74 درصد کمتر از افرادی که آن را نمی نوشند، به گلوکوم مبتلا می شوند .

مطالعه دیگری نشان داد که نوشیدن 2 فنجان چای در روز با کاهش 18 درصدی خطر ابتلا به گلوکوم مرتبط است .

جالب توجه است که هیچ اثر قابل توجهی برای چای داغ بدون کافئین یا چای سرد وجود نداشت. اثرات مثبت احتمالاً به دلیل انواع فلاونوئیدهای موجود در چای واقعی است، که تمایل دارند در مقادیر بسیار پایین‌تری در چای‌های بدون کافئین و یخ وجود داشته باشند.

در حالی که این نتایج امیدوارکننده هستند، مطالعات بیشتری برای تعیین اینکه چگونه چای داغ ممکن است خطر ابتلا به گلوکوم را کاهش دهد مورد نیاز است.

خواص چای

چای سیاه شکسته زرین دوقوچ طلایی یک چای اصیل

چای گرم بر خلق و خوی افراد تأثیر مثبت بگذارد

این یک باور رایج است که یک فنجان چای داغ دارای مزایای عاطفی مانند آرامش و وضوح ذهنی است. در واقع، نوشیدن چای به طور منظم با 30٪ کاهش خطر افسردگی مرتبط است .

جالب اینجاست که تصور می‌شود که اجزای چای واقعی، از جمله کافئین، چای‌سپونین، ال‌تیانین و پلی‌فنول‌ها، می‌توانند با کاهش التهاب، تأثیر بر مسیرهای عصبی و تعدیل هورمون‌های مؤثر بر خلق‌وخو مانند دوپامین بر مغز تأثیر بگذارند.

علاوه بر این، تهیه و نوشیدن چای ممکن است اثرات مثبتی بر خلق و خو داشته باشد.

برخی از اثرات تقویت کننده خلق و خوی چای احتمالاً از اقدام استراحت برای تهیه آن و انتظار برای لذت بردن از آن ناشی می شود. علل دیگر احتمالاً به تجربیات حسی چای و نقش فرهنگی چای در بسیاری از جمعیت ها برمی گردد.

علاوه بر این، ممکن است فعالیت‌های مثبت روزانه کوچک، مانند تهیه یک فنجان چای، به مرور زمان جمع شوند و به پیشگیری از افسردگی کمک کنند .

چای داغ به گرم نگه داشتن شما کمک می‌کند

محققان می‌گویند که شکم انسان حاوی گیرنده های دما است. بنابراین، نوشیدن یک نوشیدنی گرم مانند چای ممکن است بر پاسخ بدن شما به دما تأثیر بگذارد .

یک مطالعه نشان داد که مصرف آب گرم در دمای 52 درجه سانتیگراد می تواند لرزش را به مدت 10 دقیقه کاهش دهد، که ممکن است هنگام کار و ورزش در شرایط سرد مفید باشد .

مضرات نوشیدن چای داغ

چای خیلی داغ خطر ابتلا به سرطان مری را افزایش می دهد

تعدادی از شواهد علمی، نوشیدن چای بیش از حد داغ را با ایجاد سرطان مری، به ویژه در افرادی که سیگار می‌کشند و الکل مصرف می‌کنند، نشان داده است.

تصور می‌شود که چای داغ‌تر از 60 تا 65 درجه سانتی‌گراد ممکن است سلول‌های مری را سفید کند و آنها را در برابر آسیب‌های ناشی از مواد سرطان‌زا آسیب‌پذیرتر کند .

به نظر می رسد چای سیاه و سبز هر دو خطر ابتلا به سرطان را در صورت نوشیدن بیش از حد گرم افزایش دهند، اما هنگامی که در دمای کمتر از 65 درجه سانتیگراد نوشیده شود، به نظر می رسد چای سبز اثر محافظتی دارد .

اگرچه تحقیقات بیشتری برای تعیین قطع دمای دقیق برای کاهش خطر مورد نیاز است، اما اگر چای داغ می نوشید، مهم است که قبل از نوشیدن آن را در دمای 60 درجه سانتی گراد کاهش دهید.

چای داغ می تواند باعث سوختگی شود

چای معمولاً با آب بسیار داغ یا در حال جوش دم می‌شود و هنگام سرو دمای آن در حدود 91 تا 90 درجه سانتیگراد است . این بدان معنی است که اگر ریخته شود، می تواند باعث سوختگی قابل توجه و سوزان شود.

کودکان خردسال و افراد مسن ممکن است به دلیل داشتن پوست نازک تر و اندازه بدن کوچکتر در معرض خطر سوختگی قرار بگیرند. آب گرم عامل اصلی سوختگی در کودکان 6 تا 24 ماهه و بزرگسالان بالای 65 سال است.

بنابراین، مهم است که هنگام تهیه چای مراقب باشید و در حالت ایده آل، بگذارید قبل از سرو خنک شود.

نویسندگان یک مطالعه توصیه می کنند چای را در دمای 54 تا 71 درجه سانتیگراد برای حفظ خوش طعمی سرو کنید، اما من توصیه می کنم دمای نوشیدن را زیر 60 درجه سانتیگراد نگه دارید.

چای حاوی کافئین است

کافئین محرکی است که به طور طبیعی در چای، قهوه، کاکائو، یربا مات و انواع گیاهان دیگر یافت می‌شود . بسته به شخص، منبع و مقدار ممکن است اثرات مثبت و منفی بر سلامتی داشته باشد.

برخی از افراد ممکن است بخواهند مصرف کافئین را کاهش دهند یا از آن اجتناب کنند، مانند افراد حساس به کافئین، افراد مبتلا به بیماری کبد یا بیماری قلبی، افراد باردار یا شیرده، نوجوانان و کودکان .

به بزرگسالان توصیه می شود مصرف کافئین خود را به 400 میلی گرم در روز محدود کنند .

بالاتر از این سطح، می تواند منجر به اثرات منفی مانند بی قراری، عصبی بودن، اختلالات روده، لرزش عضلانی، تحریک پذیری و تغییر در ریتم قلب شود .

مقدار کافئین موجود در یک فنجان چای واقعی به نوع آن بستگی دارد.

به عنوان مثال، 1 فنجان (237 میلی لیتر) چای سبز دم کرده حاوی 29.4 گرم کافئین است، در حالی که 1 فنجان چای سیاه حاوی 47.4 میلی گرم است. با این حال، این مقادیر بسته به ترکیب خاص و زمان دم کردن متفاوت است .

اگر تصمیم به اجتناب از کافئین دارید، می توانید چای های بدون کافئین را انتخاب کنید. بسیاری از چای های گیاهی مانند چای نعناع، بابونه و زنجبیل به طور طبیعی فاقد کافئین هستند.

طرز تهیه چای گرم

برای لذت بردن از چای گرم، ابتدا یک چای ارگانیک را انتخاب کنید. برخی از انواع رایج عبارتند از: صبحانه انگلیسی، ارل گری، دارجلینگ، سنچا، نعناع فلفلی و بابونه. اما پیشنهاد ما چای شکسته سوپر زرین دو قوچ طلایی است.

دما و زمان دم کردن بسته به ترکیب چایی که استفاده می کنید متفاوت است.

به عنوان مثال، چای سیاه با آب تقریباً در حال جوش تهیه می شود و به مدت 2-5 دقیقه دم می شود، در حالی که چای سفید ظریف تر بهتر است در 70-75 درجه سانتیگراد به مدت 1-3 دقیقه دم شود.

پس از دم کشیدن چای، آن را در یک فنجان یا لیوان بریزید و بگذارید خنک شود. چای را خیلی طولانی نگذارید دم بکشد، در غیر این صورت ممکن است تلخ شود.

اگر مطمئن نیستید که چه زمانی چای به اندازه کافی خنک است که بنوشید، از دماسنج پخت و پز استفاده کنید تا دوبار بررسی کنید که تا حداقل 60 درجه سانتیگراد خنک شده است.

قابل ذکر است، افزودن شیر و شکر به چای ممکن است فعالیت آنتی اکسیدان های تقویت کننده سلامت را کاهش دهد .

بنابراین، بهتر است چای خود را ساده بنوشید. اما باید با ترکیب ها و طعم دهنده های مختلف آزمایش کنید تا چایی متناسب با ذائقه خود پیدا کنید.

نکته پایانی چای گرم

چای گرم و داغ یک نوشیدنی لذیذ است که در انواع و طعم های مختلف وجود دارد.

همچنین دارای مزایای سلامتی بسیاری از جمله آنتی اکسیدان های قوی است که با پیشگیری از چندین بیماری و ارتقای سلامت روان مرتبط است.

با این حال، هنگام تهیه و نوشیدن چای داغ مراقب باشید و در حالت ایده‌آل بگذارید تا قبل از سرو در دمای 60 درجه سانتیگراد یا کمتر خنک شود تا خطر سوختگی و سرطان کاهش یابد.

تولید محتوا توسط: eBgroup

4.9/5 - (11 امتیاز)

این پست دارای یک نظر است

  1. سلطانی

    مرسی از توضیحات تون من خودم چای داغ دوست دارم

دیدگاهتان را بنویسید