چای سبز چیست؟

  • Post comments:0 دیدگاه
  • Reading time:13 mins read
چای سبز

بسیاری از افرادی که تازه اطلاعاتی از چای پیدا کرده‌اند، حتماً تعجب می کنند که بدانند چای سبز و چای سیاه دقیقاً از یک گونه پیاه به نامCamellia sinensis  منشا می گیرند. تنوع گیاه چای و نحوه پردازش برگ های آن است که چگونگی تبدیل شدن چای سبز به “سبز” و چای سیاه را مشخص می کند.

برگ چای سبز

صدها رقم و گیاه هیبریدی وجود دارد که از این گونه های گیاهی کاملیا سیننسیس در طول زمان تکامل یافته اند. اما از نظر فنی، هر نوع چای را می توان از برگ هر نوع گیاه کاملیا سیننسیس تهیه کرد.

فرآوری چای سبز

برای تهیه چای سبز، ابتدا برگ‌های چای از گیاه کاملیا سیننسیس برداشت شوند و سپس به سرعت حرارت داده و خشک می‌شوند تا از اکسیداسیون بیش از حدی که باعث قهوه‌ای شدن برگ‌های سبز و تغییر طعم تازه چیده شده آن‌ها می‌شود، جلوگیری شود.

یک چای سبز دم شده معمولاً به رنگ سبز، زرد یا قهوه ای روشن است و طعم آن می تواند از علف مانند و برشته شده تا گیاهی، شیرین و جلبک دریایی متغیر باشد. اگر به درستی دم شود، بیشتر چای سبز باید رنگی کاملاً روشن و فقط قابض ملایم داشته باشد.

در مقابل، برگ‌های چای سیاه برداشت می‌شوند و اجازه داده می‌شود تا قبل از پردازش حرارتی و خشک شدن کاملاً اکسید شوند. در طول اکسیداسیون، اکسیژن با دیواره‌های سلولی گیاه چای تعامل می‌کند و برگ‌ها را به رنگ قهوه‌ای تیره تا سیاه تبدیل می‌کند که چای سیاه به آن معروف است.

رنگ چای سیاه دم‌شده می‌تواند از کهربایی تا قرمز تا قهوه‌ای تیره متغیر باشد و طعم آن بسته به نحوه فرآوری آن می‌تواند از مالت تا میوه‌ای تا بو داده باشد. چای سیاه معمولاً قابض و تلخی بیشتری دارد، اما اگر درست دم شود باید صاف و خوش طعم باشد.

فرآوری چای سبز: بخارپز/برشته ← سرد کردن ← غلتاندن اول ← خشک کردن اول (110 درجه سانتیگراد/70 درجه سانتیگراد) ← نورد نهایی → خشک کردن نهایی (120 درجه سانتیگراد/80 درجه سانتیگراد)

چای سبز ما قبل از غلتاندن از سوله بخارپز عبور داده می شود. بخار دادن، حرارت ملایمی را به برگها می‌دهد تا به توقف فرآیند اکسیداسیون قبل از تبدیل شدن برگها کمک کند. بخار دادن به عطر و طعم تازه برگ نیز کمک می کند. برگ های چای سبز پس از غلتاندن اجازه اکسید شدن ندارند و به همین دلیل رنگ و طعم روشنی دارند.

منشا چای سبز

در حالی که چای سبز از یک گونه گیاهی منشا می گیرند، امروزه انواع مختلفی از چای سبز در سراسر جهان از جمله چین، ژاپن، هند، سریلانکا، تایوان، بنگلادش، نیوزلند، هاوایی و حتی کارولینای جنوبی رشد و تولید می شود.

با این حال، چای سبز اصل از چین منشا گرفته است. گفته می شود که حتی امروزه کلمه “چای” در چین فقط به چای سبز اطلاق می شود، نه به دسته بندی کلی چای. استان یوننان چین به عنوان خانه اصلی گونه های گیاهی کاملیا سیننسیس در نظر گرفته می شود. در واقع، 260 نوع از بیش از 380 نوع چای جهان در یوننان یافت می شود.

ادعا می شود که چای سبز در حدود سال 1190 در ژاپن رایج شده است، زمانی که یک کشیش ذِن در حال بازدید و مطالعه در صومعه ها و معابد بزرگ بودایی چین با دانه ها و بوته های گیاه چای به ژاپن بازگشت. کشیش جوان که ایسای نام داشت، از تجربیات خود در کشت و نوشیدن چای در چین استفاده کرد تا روش چای را به عنوان یک مراسم مراقبه در جامعه راهبان بودایی خود رایج کند، و در نهایت رسم نوشیدن چای را در سراسر ژاپن گسترش داد. تا به امروز، چین و ژاپن دو کشور برتر تولید کننده و صادرکننده چای سبز در جهان هستند.

انواع چای سبز

همانطور که متوجه شده اید که اگر چندین نوع چای سبز میل کرده باشید، طعم همه چای سبز یکسان نیست، حتی اگر همه آنها از یک گونه گیاهی تهیه شده باشند.

این نه تنها به روش پردازشی که تولیدکنندگان چای استفاده می‌کنند، بلکه به شیوه‌های کشت نیز بستگی دارد.

  • چای در چه فصلی از سال چیده می شود؟
  • هرس گیاه چگونه است؟
  • چه قسمت هایی از گیاه کنده می شود؟
  • آیا گیاهان با مواد شیمیایی مراقبت می شوند یا به صورت ارگانیک رشد می کنند؟
  • چه نوع حرارتی به برگ های چای اعمال می شود تا اکسیداسیون را متوقف کند؟
  • برگ های چای چگونه شکل می گیرند، رول می شوند و خشک می شوند؟
  • آیا برگها کامل مانده اند یا به قطعات کوچکتر بریده شده اند؟

طعم نهایی یک چای به “Trier” یا محیطی که چای در آن کشت می شود نیز بستگی دارد.

  • آیا این چای خنک و کوهستانی است یا گرم و گرمسیری؟
  • آیا گیاهان در کنار درختان سنگ آهک و کاج یا ماسه و جلبک دریایی زندگی می کنند؟
  • آیا گیاهان چای در نزدیکی سایر محصولاتی رشد می کنند که می توانند بر طعم آنها تأثیر بگذارند، مانند بوته های رز، گیاهان قهوه یا انگور؟

محبوب‌ترین و پرمصرف‌ترین انواع چای سبز مربوط به مکان‌هایی است که چای سبز از آنجا سرچشمه گرفته است: چین و ژاپن. چای‌های سبز چین و ژاپن بر اساس مکان و نحوه رشدشان، طعم‌های متفاوتی دارند، اما نکته بارز این‌که چگونه فرآوری می‌شوند. سایر کشورهای تولیدکننده چای سبز معمولاً از چین یا ژاپن ایده می گیرند و یکی از سبک های تولید چای این کشور را اتخاذ می کنند.

چای سبز چینی – تابه پخته شده

سبک چینی چای سبز با پخت در تابه مشخص می شود، جایی که برگ های چای در یک سبد، تابه یا درام چرخان مکانیزه حرارت داده می شود تا فرآیند اکسیداسیون متوقف شود.

چای سبز چینی ممکن است بیش از یک بار در طول فرآوری، بسته به سبک چای تولید شده، پخته شود. بسته به عطر و طعم نهایی مورد نظر، این پخت‌ها ممکن است در سبدهای حصیری، تابه‌های فولادی ووک مانند، درام‌های فلزی یا سایر ظروف روی زغال چوب، شعله گاز، حرارت الکتریکی یا هوای داغ انجام شوند.

بسته به تعداد و نوع پخت، طعم را می توان تا حد زیادی تغییر داد، اما به طور کلی یک چای سبز چینی پخته شده در تابه رنگ سبز مایل به زرد یا سبز تیره به خود می گیرد و طعمی علف، خاکی و برشته به آن می دهد.

برخی از چای های سبز چینی محبوب عبارتند از:

Dragonwell: ظاهر صاف، صاف و شمشیری شکل و طعم نان تست پخته شده در تابه، به این چای ظاهر و طعم خاصی می دهد که هیچ منطقه تولید چای سبز دیگری نتوانسته است آن را تکرار کند. این یک چای سبز چینی کلاسیک در تابه در نظر گرفته می شود.

باروتی: در لیوان فلزی سوراخ دار پخته می شود که برگ ها را به شکل هشت به اطراف پرتاب می کند. نام چای باروتی از شکل گلوله مانند برگ تمام شده است.

چای سبز ژاپنی – بخارپز

سبک ژاپنی چای سبز با بخارپز کردن مشخص می‌شود، جایی که برگ‌های چای ظرف چند ساعت پس از چیدن به مدت کوتاهی با حرارت بخار مراقبت می‌شوند تا هم فرآیند اکسیداسیون متوقف شود و هم رنگ سبز پررنگ برگ‌های چای و چای دم شده نهایی ظاهر شود.

فرآیند بخارپز کردن یک طعم منحصر به فرد ایجاد می کند که می توان آن را شیرین، گیاهی یا جلبک دریایی توصیف کرد. برخی از چای سبز ژاپنی نیز ممکن است در سایه رشد داده شوند یا در طول فرآوری برشته شوند، هر دو برای ایجاد ویژگی های طعم اضافی.

چای ماچا

برخی از چای‌های سبز محبوب ژاپنی عبارتند از:

چای سنچا: سنچا بیش از 80 درصد چای تولید شده در ژاپن را تشکیل می دهد و محبوب ترین چایی است که در خانه ها و رستوران های سراسر ژاپن نوشیده می شود. از برگ‌های چای که بخارپز می‌شوند و معمولاً به صورت رشته‌های بلند و لاغر در می‌آیند درست می‌شود.

چای هوجیچا: این نوع چای نسبت به سنچا روی حرارت بیشتری برشته می شود ، چایی با طعم برشته و آجیلی تولید شود. استفاده از حرارت بالا همچنین به کاهش محتوای کافئین چای کمک می کند.

Genmaicha: ترکیبی از سنچا و برنج بوداده و خرد شده است، Genmaicha یک خوراکی خوشمزه است که یک چای محبوب برای سرو با غذا است.

Gyokoro: برگ های چای در طول چند هفته قبل از چیدن سایه می زنند تا رنگ و طعم چای که به Gyokoro تبدیل می شود، تشدید شود. در طول پردازش، آن را به شکل سوزنی نازک مشخص خود می‌پیچانند. Gyokoro به عنوان با ارزش ترین چای ژاپن در نظر گرفته می شود.

چای ماچا: مانند Gyokoro که در سایه رشد می کند، برگ های چای که ماچا را می سازند، به جای شکل دادن و رول کردن، به صورت پودر در می آیند. چای ماچا کلید مراسم چای ژاپنی است و به یک ماده بسیار محبوب برای آشپزی تبدیل شده است.

لاغری با چای سبز

بدن و چای سبز: چای سبز حاوی تعداد زیادی ترکیبات فعال است که به بهبود سلامت و کاهش وزن کمک می‌کنند. دو ترکیب مهم در چای سبز شامل کاتکین‌ها و کافئین هستند. کاتکین‌ها یک گونه از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند که می‌توانند فرآیند اکسیداسیون آزاد رادیکال‌ها در بدن را کاهش دهند. کافئین نیز می‌تواند متابولیسم بدن را افزایش دهد و انرژی بیشتری را سوزانده و کاهش وزن را تسهیل کند.

اثرات لاغری چای سبز:

  1. افزایش نرخ متابولیسم: مصرف چای سبز می‌تواند نرخ متابولیسم بدن را افزایش دهد، که به افزایش سوزاندن کالری و کاهش وزن منجر می‌شود.
  2. کاهش جذب چربی: تعدادی از ترکیبات موجود در چای سبز می‌توانند جذب چربی در دستگاه گوارش را کاهش دهند، که به کاهش میزان چربی در بدن کمک می‌کند.
  3. کاهش آپتیت: برخی از تحقیقات نشان داده است که مصرف چای سبز می‌تواند آپتیت را کاهش دهد و احساس سیری را افزایش دهد، که منجر به کاهش میزان مصرف کالری می‌شود.
  4. بهبود کارکرد انسولین: چای سبز می‌تواند به بهبود کارکرد انسولین کمک کند و کاهش مقدار قند خون را تسهیل کند.
  5. کاهش چربی شکمی: برخی مطالعات نشان داده‌اند که مصرف چای سبز می‌تواند به کاهش چربی در ناحیه شکم کمک کند.

مقدار کافئین چای سبز

چای سبز به طور کلی دارای کافئین کمتری نسبت به چای سیاه و کافئین بسیار کمتری نسبت به قهوه است. با این حال، مانند تمام نوشیدنی‌هایی که از گیاهان کافئین‌دار کشت می‌شوند، تعیین سطح خاصی از کافئین در هر فنجان چای سبز دشوار است زیرا به نوع چای سبز و همچنین نحوه پردازش و تهیه آن بستگی دارد.

میانگین نوشیدنی                     محتوای کافئین

چای سبز                                 24 تا 40 میلی گرم

چای سیاه                                 14 تا 61 میلی گرم

قهوه دم کرده                            95 تا 200 میلی گرم

اگر به دنبال محتوای کافئین کم در چای سبز خود هستید، حتما بسته بندی را به دقت مطالعه کنید یا از تامین کننده چای خود مستقیماً اطلاعات کافئین مربوط به چایی را که می خرید بخواهید.

چشیدن و مزه چای سبز

همانطور که گفتیم، چای سبز می تواند از بسیاری از نقاط جهان تهیه شود و با استفاده از یکی از روش ها فرآوری شود. بنابراین چگونگی طعم چای سبزی که شما در حال دم کردن آن هستید به عوامل زیادی بستگی دارد، از جمله محل رشد ، نحوه پردازش و حتی نحوه دم کردن آن.

با این حال، برخی از ویژگی‌های رایج برای توصیف طعم کلی چای سبز، از جمله گیاهی، علف‌دار، خاکی، شیرین، کره‌ای، آجیلی، نان تست، جلبک دریایی، آبِگوشت، سرسبز، سبز و علفی استفاده می‌شود.

خرید و نگهداری چای سبز

چای هرگز واقعاً “خراب” نمی شود، اما ممکن است کهنه شود. و وقتی چای کهنه می شود، طعم آن خوب نیست. بنابراین افرادی که ادعا می کنند چای سبز را دوست دارند، به احتمال زیاد چای سبز کهنه یا بی کیفیت نمی نوشند.

برای اطمینان از خرید چای سبزی که ارزش نوشیدن داشته باشد، از یک شرکت معتبر چای بخرید که بتواند به شما بگوید چه زمانی و چگونه چای فرآوری و بسته بندی شده است. و از فروشنده چای خود راهنمایی بخواهید که چگونه بهترین شکل از آن نوع خاص چای را دم کنید.

از آنجایی که چای سبز نسبت به چای سیاه خود کمتر اکسید می شود، از نظر فنی تازه تر و لطیف تر است، بنابراین برای حداکثر طعم باید سریعتر مصرف شود. چای سبز بهتر است ظرف شش ماه تا یک سال پس از خرید مصرف شود. همچنین باید مراقب باشید که چای سبز خود را در مکانی خنک و تاریک، دور از نور، اکسیژن، رطوبت و مواد معطر مانند قهوه یا ادویه جات نگهداری کنید.

تهیه و دم کردن چای سبز

بسته به تنوع و نوع چای سبزی که می‌خواهید دم کنید، ممکن است دمای دم کردن و دستورالعمل‌های زمان دم کردن متفاوتی داشته باشد. در صورتی که بسته بندی چای دستورالعمل خاصی ندارد، از فروشنده چای خود بخواهید نکات دم چای را ارائه کند.

در اینجا چند نکته کلی برای دم کردن چای وجود دارد که باید به خاطر داشته باشید:

  • از آب تصفیه شده تازه، خالص و سرد استفاده کنید.
  • به طور معمول، چای سبز در دم کرده های کوتاه در حدود 160 تا 180 درجه دم می شود.
  • چایت را نسوزان! اگر آب خیلی داغ باشد، مخصوصاً برای چای سبز، چای شما تلخی بیشتری را سریعتر آزاد می کند.
  • اگر کتری برقی با کنترل دما ندارید، اجازه دهید آب در حال جوش قبل از ریختن آن روی برگ های چای سبز آرام شود.
  • برای یک فنجان از 2 گرم چای سبز استفاده کنید. اگر بسته بندی چای شما توصیه های خاصی برای دم کردن دارد، از آنها استفاده کنید.
  • چای در حال دم خود را بپوشانید تا تمام گرما در ظرف حفظ شود.
  • چای سبز تازه باید از 30 تا 60 ثانیه دم بکشد، چای های قوی تر 2 تا 3 دقیقه.
  • بیشتر دمنوش های با کیفیت بالا را می توان چندین بار استفاده کرد.

تولید محتوا توسط: eBgroup

5/5 - (6 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید