چای سفید چیست؟ طعم، خواص و طرز تهیه

  • Post comments:0 دیدگاه
  • Reading time:6 mins read
چای سفید چیست؟

چای سفید یکی از انواع چایی است که در سال‌های اخیر مورد توجه بسیاری از علاقه‌مندان به چای قرار گرفته است. این نوع چای، از برگ‌های جوانه‌های نیمه‌باز و تازه‌چین شده چای کامل (Camellia sinensis) به دست می‌آید و به عنوان یکی از چای‌های فاخر و باارزش شناخته می‌شود. در این مقاله، به معرفی و بررسی خصوصیات، فواید، و تاریخچه چای سفید خواهیم پرداخت.

اطلاعات فوری

  • منبع چای سفید: استان فوجیان، چین
  • دمای آب مورد نیاز: 70-80 درجه
  • کافئین: 6 تا 75 میلی گرم در هر فنجان

چای سفید چیست؟

چای سفید از برگ های جوان و بهاری چای تشکیل شده است که به طور سنتی در استان فوجیان چین کشت می شود.این نوع چای بعد از خشک شدن به خاطر برگ ها و جوانه های کوچک پژمرده اش که کمی مات به نظر می رسند، معروف است. این چای وقتی دم می‌شود، معمولاً رنگ طلایی روشن با رایحه‌ی گل دارد. بسته به نوع چای سفید، طعم آن می تواند از چوبی تا شیرین یا گلی با رایحه های سبک و میوه ای متغیر باشد. هنگامی که چای به درستی دم شود، معمولا تلخی کمتری نسبت به چای سیاه دارد.

تقریباً تمام چای ها (چای سیاه، چای سبز، چای سفید و چای اولانگ) از یک گونه گیاه به دست می آیند یعنی کاملیا سیننسیس یا گیاه چای. تنوع گسترده ای از خواص نشان داده شده توسط این نوع چای ها بر اساس مکان رشد گیاه، زمان برداشت چای و نحوه درمان و خشک شدن آن پس از برداشت مشخص می شود. برگ های چای سفید به طور سنتی در فوجیان در اواسط ماه مارس تا اوایل آوریل برداشت می شود.

سبد چای سفید

پس از برداشت برگ‌های چای سفید، برگ‌ها خشک شده و بلافاصله پس از برداشت با استفاده از نور طبیعی خورشید، دریچه‌های حرارتی یا محفظه‌های خشک‌کن خشک می‌شوند. این کار به جلوگیری از اکسید شدن، طعم دهی و رنگ ملایم به چای و حفظ برخی از مزایای ارزشمند چای، مانند آنتی اکسیدان ها کمک می کند. ویژگی های چای بسته به منطقه مبدا آن می تواند متفاوت باشد.

مزایا و خواص چای سفید

چای سفید معمولاً به صورت تازه دم شده و داغ مصرف می شود. به دلیل طعم لطیف آن، شیرین کننده ها و شیر معمولاً اضافه نمی شود و اغلب به تنهایی یا با یک میان وعده سبک سرو می شود. استراحت صبح یا بعد از ظهر بهترین راه برای درک کامل این چای داغ لطیف است.

چند خاصیت چای سفید

چای سفید از برگ‌های جوانه‌های نیمه‌باز چای کامل گردآوری می‌شود. این جوانه‌ها به دقت انتخاب می‌شوند و به مدت محدودی تحت آفتاب خشک می‌شوند. خصوصیات اصلی چای سفید عبارتند از:

1. رنگ: چای سفید دارای رنگ مایل به سفید یا نقره‌ای است که ناشی از استفاده از برگ‌های جوانه‌هاست.

2. طعم و عطر: این نوع چای دارای طعم خفیف و ملایمی است که معمولاً با نت‌های میوه‌ای و گلی ترکیب می‌شود.

3. محتوای کافئین: چای سفید دارای مقدار کمتری کافئین نسبت به چای سبز و چای سیاه دارد، که برای افرادی که مصرف بالای کافئین را تحمل نمی‌کنند، گزینه مناسبی است.

  • سرشار از آنتی اکسیدان است. …
  • ممکن است خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد. …
  • می تواند به شما در کاهش وزن کمک کند. …
  • به محافظت از دندان های خود در برابر باکتری ها کمک کنید. …
  • دارای ترکیباتی است که ممکن است با سرطان مبارزه کند. …
  • ممکن است خطر مقاومت به انسولین را کاهش دهد. …
  • ترکیبات موجود در چای سفید ممکن است از پوکی استخوان محافظت کند.

چای سفید در بارداری

چای سفید این نوع چای محبوب، مانند چای سبز، برای نوشیدن در دوران بارداری بی خطر است. فقط به خاطر داشته باشید که در مصرف آن زیاده روی نکنید، زیرا افزایش کافئین در بارداری می‌تواند مشکل زا باشد.

انواع چای سفید

انواع چای سفید

چند نوعِ مختلف از چای سفید برای خرید در مغازه ها و فروشگاه‌های آنلاین وجود دارد:

  • سوزن نقره ای به دلیل طعم خالص، عطر گل و رنگ طلایی که دارد، با ارزش ترین نوع چای سفید است.
  • پئونی سفید یکی دیگر از چای های ممتاز سفید است که طعمی آجیلی و شیرین دارد و اغلب به صورت تک منشا فروخته می شود و یا در مخلوط چای استفاده می شود. رنگ، پس از خیس شدن، کمی عمیق تر از سوزن نقره ای است.
  • چای سفید میمون چین، ظاهرا زمانی توسط میمون ها چیده می شده، اما اکنون این نام به سادگی به معنای چای جوان با کیفیت بالا است که در اوج خود چیده شده است.

گاهی اوقات می توان انواع دیگری را یافت، مانند چای سفید دارجلینگ (که در هند رشد می کند، با ویژگی های بسیار متفاوت) و چای سفید “ابرو” که دیرتر برداشت می شوند و بنابراین کیفیت کمی پایین تری دارند.

طرز تهیه چای سفید

چای سفید باید در دمای نسبتا پایین دم شود تا ویژگی های تازه چای حفظ شود. از آب تمیز و خالص استفاده کنید که به جوش نیامده باشد، دمای ایده آل 70 تا 80 درجه سانتی گراد است. توجه داشته باشید که آب در دمای 100 درجه سانتی گراد به جوش می آید، بنابراین آب باید داغ باشد تا کاملاً دم بکشد. بیشتر چای‌های سفید باید به مدت یک تا پنج دقیقه دم بکشند. برخی از نمونه‌های چای اگر برای مدت طولانی دم بکشند یا با آب خیلی داغ دم شوند، قابض و تلخ می‌شوند.

دم کردن چای سفید

مقدار چای مورد نیاز به برگها بستگی دارد – اگر مخلوط تا حد زیادی جوانه های فشرده باشد، یک قاشق چای خوری برای یک فنجان معولی کافی است. اگر چای از برگ های باز و سبک تشکیل شده است، کمتر از یک قاشق غذاخوری در هر فنجان از آن استفاده کنید. قبل از افزودن هر گونه شکر یا مواد دیگر، چای را بچشید، به احتمال فراوان به افزودنی نیازی نخواهد داشت.

دم کردن چای سفید

برای دم کردن چای سفید و لذت بردن از طعم و عطر خوب آن، می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

مواد لازم:

1. یک قاشق چای سفید (حدود 2 گرم)

2. آب نسبتاً گرم (حدود 80-85 درجه سانتی‌گراد)

3. یک لیوان یا فنجان چایی

4. سرشوری یا فیلتر چای

مراحل دم کردن چای سفید:

1. آب داغ آماده کنید: برای دم کردن چای سفید، ابتدا آب را به دمای حدود 80-85 درجه سانتی‌گراد بسیار نزدیک به نقطه جوش برسانید. بهتر است آبی استفاده کنید که تازه جوش آمده و داغ باشد.

2. چای سفید را اندازه‌گیری کنید: حدود یک قاشق چای سفید (حدود 2 گرم) را در یک لیوان یا فنجان چایی قرار دهید.

3. آب داغ را به لیوان بریزید: آب داغ را به آرامی و بدون ایجاد جریان شدیدی به لیوان چایی بریزید. از اینکه آب بر روی برگ‌های چای اسپری نشود، پرهیز کنید.

4. زمان دم کردن: چای سفید به مدت حدود 2-5 دقیقه دم کنید. مدت زمان دم کردن ممکن است بسته به نوع چای و ترجیح شما تغییر کند. برای یافتن طعم دلخواهتان، می‌توانید ابتدا چای را برای 2 دقیقه دم کنید و سپس به طعم بچشید و در صورت نیاز دمان را افزایش دهید.

5. صاف کردن چای: برای جلوگیری از وجود برگ‌های چای در فنجان خود، از یک فیلتر چای یا سرشوری استفاده کنید و چای را از برگ‌ها جدا کنید.

6. لذت ببرید: حالا چای سفید آماده‌ی نوشیدن است. می‌توانید آن را گرم یا سرد مصرف کنید. اگر دلتان بخواهد، می‌توانید برای بهبود طعم به آن عسل، لیمو یا نعناع اضافه کنید.

میزان کافئین در چای سفید

میزان کافئین چای سفید

محتوا و میزان کافئین موجود در چای سفید بسته به منشا آن می تواند متفاوت باشد. اکثر چای های سنتی فوجیان کافئین کمی دارند. یک فنجان دم کرده در دمای مناسب و پایین برای مدت زمان کوتاهی، می تواند حاوی شش میلی گرم کافئین باشد (در مقایسه با 80 تا 200 میلی گرم در یک فنجان قهوه). به دلیل عدم اکسیداسیون چای، زمان کوتاه دم کردن و کافئین کم، اسیدیته آن نیز در مقایسه با چای سیاه و قهوه کمتر است.

امروزه مقداری چای سفید در مناطق زیر کشت چای هند و سایر مناطق چای‌کاری در سراسر جهان در حال کشت و برداشت است. این چای می تواند کاملاً متفاوت از همتای سنتی یعنی چای سفید چینی باشد و برخی از چای های سفید برداشت شده در خارج از چین دارای سطوح بالاتری از کافئین هستند. این چای ها گاهی اوقات می توانند سطح کافئین مشابهی با چای سبز و حتی چای سیاه داشته باشند یعنی تا ۷۵ میلی گرم در هر فنجان.

ظرف چای سفید

خرید و نگهداری چای سفید

چای سفید را می توان به صورت برگ های چای کامل، چای کیسه ای و گاهی اوقات به عنوان چای سرد بطری شده به فروش رساند. چای های تک منشا و همچنین ترکیبی هم در دسترس هستند. با کیفیت ترین چای معمولاً به شکل برگ کامل است. چای سفید را در ظرف دربسته در جای خشک و خنک و دور از نور نگهداری کنید. برگ های چای بدون طعم می‌توانند برای یک یا دو سال با کیفیت بالا باقی بمانند و در این شرایط نگهداری شود.

چای های طعم دار (چای با مواد افزودنی مانند مرکبات یا وانیل) برای شش ماه تا یک سال ماندگاری دارند. چای بعد از این بازه زمانی بد نمی شود، اما مقداری از طعم و مزه خود را از دست می دهد.

تولید محتوا توسط: eBgroup

5/5 - (48 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید