چای ماسالا و چای سبز – کدام یک سالم تر است؟

  • Post comments:0 دیدگاه
  • Reading time:2 mins read
چای ماسالا یا چای سبز

چای یکی از پرمصرف ترین نوشیدنی ها سراسر جهان است. می توان از آن در هر زمانی از روز لذت برد، اما بیشتر مردم روز خود را با یک فنجان چای دم کشیده شروع می کنند.

چای داغ می تواند بر سرما در زمستان غلبه کند در حالی که چای سرد هم یک نوشیدنی خنک تابستانی است. به غیر از طعم، چای به دلیل وجود فلاونوئیدها (مواد شیمیایی گیاهی یا محصولات گیاهی که سیستم ایمنی را تقویت می کنند) خواص دارویی نیز دارد. این نوشیدنی ارزان است به علاوه آماده سازی آن هم فوری و آسان است. حالا می خواهیم فواید سلامتی دو چای محبوب یعنی چای ماسالا و چای سبز را با هم مقایسه کنیم.

در خانواده‌های هندی، چای ماسالا جزء نوشیدنی های اصلی است و چای سبز که به سرعت به عنوان یک نوشیدنی سلامت محور در سراسر جهان در حال ظهور است.

چای ماسالا

چای ماسالا در هند بسیار محبوب است و مواد تشکیل دهنده آن شامل شیر، شکر و ترکیبی از ادویه جات است. این نوع چای به این دلیل ماسالا نامیده می شود که حاوی مخلوطی از ادویه های مختلف است و طعمی قوی و با طراوت به آن می دهد. پایه آن چای سیاه است و ادویه ها شامل هل، میخک، دارچین، زنجبیل خشک، فلفل سیاه و برگ ریحان است.

فواید ادویه چای ماسالا

چای ماسالا از ادویه های مختلف فوق العاده سالم و سرشار از آنتی اکسیدان تهیه می شود. هر ادویه مورد استفاده فواید سلامتی خاص خود را دارد، بیایید نگاهی فواید آنها بیندازیم:

هل یا الیچی – هضم غذا را تسریع می‌کند و اسیدیته را از بین می‌برد، بنابراین اگر کسی مشکل گوارشی دارد یک فنجان چای با هل بهترین درمان است.

میخک: یک آنتی اکسیدان قوی است که عفونت های تنفسی را تسکین می دهد، التهاب را کاهش می دهد و هضم را نیز بهبود می بخشد.

دارچین: چربی می سوزاند و بدن را سالم و تناسب نگه می دارد. فنجان چای خود را با چوب دارچین هم بزنید و از طعم تازه آن لذت ببرید.

زنجبیل: سردرد، سرفه، سرماخوردگی و آنفولانزا را تسکین می دهد. ضد التهاب است و به کاهش درد مفاصل کمک می کند، از این رو برای بیماران مبتلا به آرتریت روماتیسمی مفید و موثر است.

فلفل سیاه: یکی دیگر از آنتی اکسیدان های بسیار قوی که با سرماخوردگی، سرفه و سایر مشکلات تنفسی مبارزه می کند. سلامت روده را بهبود می بخشد و خواص ضد باکتریایی نیز دارد.

برگ‌های تولسی: طعم شگفت‌انگیزی به چای می‌افزاید، همچنین به عنوان تسکین دهنده استرس و تقویت‌کننده ایمنی شناخته می‌شود.

همه این ادویه ها مطمئنا چای ماسالا را به نوشیدنی بسیار سالم تبدیل می کنند، اما این به روش تهیه نیز بستگی دارد. اما باید توجه داشته باشید که افزودن شیر گاومیش یا شیر دو چرب باعث افزایش محتوای چربی چای می شود. همچنین، افزودن شکر باعث افزایش کالری و کاهش فواید سلامتی آن به طور کلی می شود.

مطالب مرتبط: فواید چای ماسالا

چای سبز

چای سبز اولین بار در چین تولید شد و سرشار از فلاونوئیدها و آنتی اکسیدان ها است. اعتقاد بر این است که این چای سالم ترین چای است زیرا مانند سایر چای ها تحت فرآیند تخمیر قرار نمی گیرد و بنابراین مقدار زیادی فیتوکمیکال و آنتی اکسیدان ها را حفظ می کند.

وجود آنتی اکسیدان های کاتچین و اپکاتچین در چای سبز آن را به یک نوشیدنی بسیار سالم تبدیل می کند. یکی دیگر از مزایای چای سبز این است که حاوی کالری بسیار کمی است که آن را برای کاهش وزن مفید می کند زیرا متابولیسم را تحریک می کند و چربی بدن را کاهش می دهد. همچنین از افزایش سطح گلوکز خون جلوگیری می کند و بنابراین در مدیریت دیابت مفید است.

نتیجه گیری

هر دو چای سالم هستند، اما چای ماسالا در صورت استفاده از شیر دوچرب و مقدار زیاد قند ممکن است زیاد برای سلامتی خوب نباشد، بنابراین کالری متراکم آن منجر به افزایش وزن، سطح گلوکز خون و کلسترول بالا می‌شود در حالی که چای سبز با طعم سبک و لطیف کالری زیادی ندارد و سرشار از آنتی اکسیدان است. شما می توانید هر روز چندین فنجان چای سبز میل کنید، چای ماسالا را به یک بار در روز یا یک بار در دو روز محدود کنید تا از افزایش وزن جلوگیری کنید. برای کاهش کالری آن از شیر بدون چربی و استویا استفاده کنید.

5/5 - (9 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید