درجه بندی چای در سال 2022

  • Post comments:0 دیدگاه
  • Reading time:5 mins read
درجه بندی چای

چای بر اساس فرآیند تولید به درجه های مختلفی تقسیم می شود. سیستم های مختلفی برای درجه بندی چای وجود دارد، اما یک سیستم خاص، با استفاده از حروف، بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طور کلی، چای به دومدل Orthodox یا CTC  (Crush-Tear-Curl) طبقه بندی می شود.

کدام چای ها و شرکت ها از این سیستم استفاده می کنند؟

این سیستم درجه بندی معمولاً فقط برای چای سیاه استفاده می شود. این مدل درجه بندی بیشتر در چای فروخته شده توسط خرده فروشان تخصصی چای با تمرکز بر فرهنگ چای بریتانیایی و دیگر فرهنگ های چای غربی رایج است. چای سبز، اولانگ، چای سفید و چای سیاه تولید شده در چین و تایوان تمایلی به استفاده از این سیستم ندارند.

درجه بندی چای یعنی چی؟

بیشتر اطلاعات این سیستم درجه بندی چای مربوط به اندازه برگ مربوط می شود. اگرچه گیاهان چای با برگ کامل و با کیفیت بالاتر، مطلوب تر و گران تر ارائه می شوند، اما نمی توان آن را به همه انواع چای تعمیم داد. برخی از چای های شکسته می توانند فوق العاده باشند، همانطور که برخی چای ها با برگ کامل می توانند متوسط باشند.

درجه چای، محتوای کافئین یک چای را تا حد زیادی مشخص می کند. از آنجایی که جوانه‌های برگ چای ، حاوی کافئین بیشتری نسبت به برگ‌های بالغ هستند، چای‌های نوشیدنی مانند TGFBOP حاوی کافئین بیشتری نسبت به درجه‌های OP یا FOP هستند.

درجه چای نیز بر دم کردن تأثیر می گذارد. چای‌های برگ کامل به زمان‌ بیشتری برای دم کردن نیاز دارند، در حالی که چای‌ شکسته ، باروتی و خاک سریع‌تر دم می‌کشند.

حروف اختصار نیز می توانند گیج کننده باشند، زیرا حرف F می تواند به معنای “Flowery”، “Fine” یا “Fannings” باشد.

باورهای غلط در مورد درجه بندی چای

یک باور رایج در مورد درجه چای این است که چای با درجه بالاتر همیشه چای بهتر است و یکی دیگر از تصورات غلط این است که چای با درجه بالاتر همیشه قیمت بالاتری دارد. عوامل زیادی بر کیفیت و ویژگی‌های چای تأثیر می‌گذارند و علاوه بر این، لذت بردن از یک دسته خاص چای ذهنی است، زیرا افراد مختلف سلیقه‌های متفاوتی دارند.

چای با هر درجه‌ای که باشد، اگر تازه نباشد، می‌تواند کیفیت پایین‌تری داشته باشد، به‌ویژه اگر به‌درستی نگهداری نشده باشد. و درجات بالاتر اغلب طعم ملایم، وزن سبک‌تر و کافئین بالاتری دارند، چیزی که همه افراد تمایل به آن ندارند.

گاهی اوقات می توانید دسته های خاصی از چای با درجه بالا را با قیمت های کمتر پیدا کنید. سایر چای‌های درجه پایین‌تر ممکن است به دلیل اینکه منشأ آن‌ها از یک باغ چای معروف باشد، با قیمتی بالا به فروش برسند.

درجه بندی چای ارتدکس

چای سیاه

درجه بندی چای با برگ کامل

چای کامل به چایی اطلاق می شود که در حین تولید شکسته یا پاره نشده باشد. اندازه و شکل برگ به طور گسترده ای متفاوت است، یعنی وابسته به انواع برگ های مورد استفاده و نحوه پردازش آن است.

چای با درجه SFTGFOP1 – معمولا بالاترین درجه چای برای فروش است. به طور معمول فقط چای دارجلینگ یا چای آسام، نپال، یا سایر مناطق مجاور به این درجه می‌رسند.

چای با درجه SFTGFOP – مانند SFTGFOP1، عمدتا دارجلینگ و گاهی اوقات چای از مناطق اطراف.

چای با درجه FTGFOP1

چای با درجه FTGFOP

چای با درجه TGFOP1 – Pekoe

چای با درجه TGFOP – این درجه و نمرات بالاتر چای معمولاً فقط در آسام، دارجیلینگ و مناطق اطراف هیمالیا تولید می‌شوند، به‌طور غیرمعمول در استان یوننان. این درجه در چای آسام و دارجلینگ بیشتر است.

چای با درجه GFOP – Pekoe با نسبت بیشتری نوک برگ از FOP متمایز می شود. این درجه در بین چای های آفریقایی به ویژه چای کنیایی رایج است.

FOP چای با درجه

چای با درجه OP – Orange Pekoe – این “استاندارد” یا رایج ترین درجه چای سیاه است. با این حال، اکثر شرکت‌هایی که چای OP می‌فروشند، در واقع گریدهای شکسته بیشتری می‌فروشند.

چای با درجه OPA – Orange Pekoe A، یک چای برگ بلند با برگ‌های بزرگ و ضخیم، که می‌تواند محکم‌تر یا بازتر باشد. بیشتر در چای سیاه سیلان رایج است و معمولاً در فرهنگ های چای روسیه و خاورمیانه مصرف می شود.

چای با درجه FP

چای با درجه پکو

چای با درجه اس – سوچونگ

انواع درجه چای

نحوه اعمال این درجه ها می تواند در مناطق مختلف متفاوت باشد. اگرچه بسیاری از چای های چینی را می توان با این سیستم درجه بندی کرد، تعداد کمی از آنها با این طرح برچسب گذاری و به بازار عرضه می شوند. در بین چای‌های چینی، چای‌های یوننان بیشترین احتمال دارد که بر اساس درجه برچسب‌گذاری شوند. اما چای‌های یوننان با بالاترین کیفیت معمولاً به این روش درجه‌بندی نمی‌شوند و در عوض بر اساس روستای تولید، تاریخ برداشت، و اغلب نام‌هایی که شکل و سبک برگ‌ها را منعکس می‌کنند، برچسب‌گذاری می‌شوند.

چای شکسته

چای شکسته به چایی گفته می شود که برگ پاره یا شکسته شده باشد، اما همچنان به اندازه کافی بزرگ است که به عنوان تکه های برگ قابل تشخیص باشد.

  1. چای با درجه BOP1 – Pekoe One نارنجی شکسته
  2. چای با درجه GFBOP – گلدن گلی شکسته نارنجی پکو
  3. چای با درجه TGFBOP – پکوی نارنجی شکسته گلدن طلایی
  4. چای با درجه TGFBOP1 – پکوی درجه یک نارنجی شکسته گلدن گلدنی
  5. چای با درجه BS – سوچونگ شکسته
  6. چای با درجه BPS – شکسته Pekoe Souchong
  7. چای با درجه GBOP – پکو نارنجی طلایی شکسته
  8. چای با درجه FBOP – پکوی نارنجی شکسته گلدار
  9. چای با درجه BOP – پکو نارنجی شکسته – یک درجه استاندارد از چای برگ شکسته، که اغلب ارزش خوبی دارد.

چای فننینگ (Fanning)

فننینگ تکه های ریز شکسته برگ چای هستند که هنوز بافت درشت قابل تشخیصی دارند.

  1. چای با درجه FBOPF  یا FBOPFEXS – بالاترین درجه فننینگ که معمولاً فروخته می‌شوند و اغلب از نظر شکل به چای‌های برگ شکسته نزدیک می‌شوند، با برخی از تکه‌های بزرگتر و سالم‌تر برگ. تا جایی که می دانیم، فقط در چای سیلان وجود دارد.
  2. چای با درجه FBOPF – در چای سیلان نسبتا رایج است و در بین چای هندی و چینی دیده نمی‌شود.
  3. چای با درجه TBOPF – نوعی چای که به ندرت استفاده می شود، که در کرالا استفاده می شود.
  4. چای با درجه BOPF – فنینگ پکو نارنجی شکسته
  5. چای با درجه FOF – نسبتاً ریز شکسته شده است. به ندرت فروخته می شود، اما معمولا کیفیت خوبی دارد.
  6. چای با درجه GOF – درجه پایین تری از فننینگ ها که معمولاً در ترکیب و طعم دهنده استفاده می شود و به ندرت به این شکل به بازار عرضه می شود. در آسام رخ می دهد و گهگاه به طور آشکار فروخته می شود.

محصولات چای شکسته سلیم آریا نوش

چای  خاک

چای خاک ، پودری ریز است که بسیار ریزتر از فنینگ هاست و از ذرات چای باقی مانده از تولید چای با درجه بالاتر ساخته شده است. چایی که با پودر کردن قطعات بزرگتر برگ یا گیاه چای مانند ماچا تهیه می شود، به عنوان خاک طبقه بندی نمی شود.

  1. چای با درجه OPD – خاک پکو نارنجی
  2. چای با درجه BOPD – خاک پکو نارنجی شکسته
  3. چای با درجه BOPFD – خاک ریز نارنجی پکو شکسته
  4. چای با درجه FD – خاک ریز
  5. چای با درجه D-A – خاک A
  6. چای با درجه Spl. D – خاک مخصوص
  7. چای با درجه GD – خاک طلایی
  8. چای با درجه OD – خاک ارتدکس

به ندرت، درجات مختلف چای را می توان مخلوط کرد و اما در صورت انجام با حرف M برچسب گذاری می‌شود. به عنوان مثال، BOPSM می تواند برای نمایش ترکیب برگ شکسته نارنجی پکو (BOP) و سوچونگ (S) استفاده شود.

درجه بندی چای CTC

چای CTC چایی است که با فرآیندی مدرن و مکانیکی تولید می‌شود که برگ را به منظور القای اکسیداسیون پاره می‌کند، به‌جای چرخاندن دستی آن برای کبودی برگ، مانند تولید چای ارتدکس عمل می‌آورد. از آنجایی که فرآیند CTC باعث شکستگی برگ می شود، چای CTC تمام برگ وجود ندارد و به این ترتیب چای CTC به برگ شکسته و خاک تقسیم می شود. درجه CTC به طور گسترده ای پایین تر است و مزیت اصلی آن هزینه تولید پایین تر است، به دلیل تولید اتوماتیک، اما مانند چای های دیگر، چای CTC هنوز از نظر کیفیت بسیار متفاوت است.

چای CTC

افرادی که چای می نوشند کمتر دیده اند که چای CTC دارای درجه بندی را برای فروش در فروشگاه ها ببینند. درجه بندی چای CTC شامل، برای چای برگ شکسته، BP، BOP، BPS، BP1، و FP، و برای فنینگ، OF، PF، و BOPF است.

تولید محتوا توسط: eBgroup

4.6/5 - (11 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید