چای آسام چیست و چه فوایدی دارد؟

  • Post comments:0 دیدگاه
  • Reading time:6 mins read
مزارع چای آسام هند
مزارع چای آسام هند

بعد از آب، چای پرمصرف ترین نوشیدنی در جهان است . چای آسام نوع خاصی از چای سیاه است که به دلیل طعم غنی و مالت دار و بسیاری از فواید بالقوه برای سلامتی شناخته شده است.

در این مقاله فواید چای آسام برای سلامتی و روش‌های تهیه آن را بررسی خواهیم کرد.

چای آسام چیست؟

چای آسام نوعی چای سیاه است که از برگ های گیاه Camellia sinensis تهیه می‌شود. آسامیکا گیاهی است که به طور سنتی در ایالت آسام در شمال شرقی هند، یکی از بزرگترین مناطق تولید چای در جهان رشد می کند.

چای آسام به دلیل دارا بودن کافئین طبیعی اغلب به عنوان چای صبحانه به بازار عرضه می شود. بسیاری از افراد برای چای صبحانه انگلیسی از چای آسام یا ترکیبی که شامل آن است استفاده می کنند.

چای آسام اغلب به عنوان یک طعم مالت و عطری غنی و خوش طعم توصیف می شود. این ویژگی های متمایز معمولاً به فرآیند تولید منحصر به فرد چای در منطقه آسام هند نسبت داده می شود.

پس از برداشت و پژمرده شدن برگ های تازه چای آسام، تحت یک فرآیند اکسیداسیون قرار می گیرند – که به آن تخمیر نیز گفته می شود، برگ چای در یک محیط با دمای کنترل شده برای مدت زمان مشخصی در معرض اکسیژن قرار می دهد.

این فرآیند تغییرات شیمیایی در برگ ها را تحریک می کند و در نتیجه طعم، رنگ و ترکیبات گیاهی منحصر به فردی را که مشخصه چای آسام است، ایجاد می کند.

خلاصه

چای آسام نوعی چای سیاه هندی است که از ایالت آسام هند می آید. فرآیند تولید آن طعم، رنگ و مشخصات مغذی خاصی به آن می دهد.


مطالب مرتبط: طرز تهیه چای


فواید چای آسام برای سلامتی

تحقیقات نشان می دهد که منابع غنی از ترکیبات گیاهی در چای آسام ممکن است به طرق مختلف سلامت را تقویت کند.

دارای آنتی اکسیدان های زیادی است

چای های سیاه مانند آسام حاوی چندین ترکیب گیاهی منحصر به فرد از جمله تافلاوین ها، تئاروبیگین ها و کاتچین ها هستند که به عنوان آنتی اکسیدان در بدن شما عمل می کنند و ممکن است در پیشگیری از بیماری ها نقش داشته باشند.

بدن شما به طور طبیعی مواد شیمیایی بسیار واکنش پذیری به نام رادیکال های آزاد تولید می کند. وقتی تعداد زیادی از آنها جمع شوند، می توانند به بافت های شما آسیب برسانند و به بیماری و تسریع پیری کمک کنند .

آنتی اکسیدان های موجود در چای سیاه آسام با اثرات منفی رادیکال های آزاد مقابله کند، از سلول ها در برابر آسیب محافظت کرده و التهاب را کاهش دهد .

بسیاری از متخصصان بر این باورند که این ترکیبات به چای سیاه خواص سلامتی می بخشد.

خواص چای

ممکن است سلامت قلب را تقویت کند

برخی از مطالعات روی حیوانات نشان می دهد که ترکیبات پلی فنلی موجود در چای سیاه ممکن است به کاهش کلسترول و جلوگیری از تجمع پلاک در رگ های خونی کمک کند.

با این حال، مطالعات انسانی نتایج متناقضی را نشان می دهد. رابطه‌ی قوی بین مصرف روزانه 3-6 فنجان (710-1420 میلی لیتر) چای سیاه و کاهش قابل توجه خطر بیماری قلبی را نشان می دهند، اما برخی دیگر هیچ ارتباطی را نشان نمی دهند.

در نهایت، برای درک اینکه چگونه چای سیاه مانند آسام بر سلامت قلب تأثیر می گذارد، به تحقیقات بیشتری نیاز است.

از عملکرد سیستم ایمنی حفاظت کند

تحقیقات اولیه نشان می دهد که ترکیبات پلی فنلی موجود در چای سیاه آسام ممکن است مانند پری بیوتیک ها در دستگاه گوارش شما عمل کند.

پری بیوتیک ها ترکیباتی هستند که در غذاهای مختلف یافت می شوند و از رشد و نگهداری باکتری های سالم در روده شما حمایت می کنند.

باکتری های سالم روده جزء ضروری عملکرد صحیح سیستم ایمنی است زیرا با باکتری های مضری که به طور بالقوه می توانند شما را بیمار کنند مبارزه می کند .

اثرات ضد سرطانی دارد.

چندین مطالعه آزمایشگاهی و حیوانی نشان داده که ترکیبات مختلف چای سیاه آسام ممکن است از رشد و گسترش سلول های سرطانی جلوگیری کند.

علاوه بر این، تعدادی از تحقیقات بر روی انسان ها، ارتباط بین مصرف چای سیاه آسام و کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان ها، از جمله سرطان پوست و ریه را مشاهده کرده اند .

اگرچه این داده‌ها امیدوارکننده است، اما برای تعیین اینکه آیا چای سیاه می‌تواند برای پیشگیری یا درمان سرطان استفاده شود، به مطالعات انسانی بزرگ‌تر و جامع‌تر نیاز است.

سلامت مغز را تقویت می‌کند

تحقیقات اولیه نشان می دهد که ترکیبات خاصی در چای سیاه آسام، مانند تافلاوین ها، ممکن است به عنوان یک درمان اصلی یا درمان پیشگیرانه برای بیماری های دژنراتیو مغز استفاده شود.

یک مطالعه جدید نشان داده که ترکیبات چای سیاه آسام عملکرد آنزیم های خاصی را که مسئول پیشرفت بیماری آلزایمر هستند، مهار می کند.

این مطالعه اگرچه دلگرم کننده است، اما یکی از اولین ها در نوع خود است. تحقیقات بیشتری برای درک بهتر نقش چای سیاه در حمایت از عملکرد سالم مغز مورد نیاز است.

خلاصه

ترکیبات مختلف موجود در چای سیاه ممکن است در پیشگیری از بیماری‌های مزمن از جمله سرطان و آلزایمر و همچنین حمایت از عملکرد قلب و سیستم ایمنی نقش داشته باشند.

نکات قابل توجه چای آسام

اگرچه چای آسام یک نوشیدنی سالم برای اکثر افراد است، اما ممکن است برای همه مناسب نباشد.

مقدار کافئین

چای آسام کافئین دارد، که می تواند برای کسی که از مصرف این محرک اجتناب می کند یا آن را محدود می کند، مضر باشد.

مقدار دقیق کافئین در 1 فنجان (240 میلی‌لیتر) چای آسام بسته به مدت زمان خیساندن آن متفاوت است، اما معمولاً حدود 60 تا 112 میلی‌گرم است. برای مقایسه، 1 فنجان (240 میلی لیتر) قهوه دم شده حدود 100 تا 150 میلی گرم کافئین دارد.

برای اکثر افراد، مصرف 400 میلی گرم کافئین در روز با اثرات نامطلوب سلامتی همراه نیست. گفته می شود، مصرف بیش از حد می تواند منجر به علائم منفی مانند ضربان قلب سریع، اضطراب و بی خوابی شود .

اگر باردار هستید، توصیه می شود مصرف کافئین را به بیش از 200 میلی گرم در روز محدود کنید (منبع معتبر 14).

اگر مطمئن نیستید که کافئین برای سبک زندگی شما مناسب است یا خیر، قبل از افزودن چای آسام به برنامه روزانه خود با پزشک خود صحبت کنید.

کاهش جذب آهن

چای آسام ممکن است جذب آهن شما را به دلیل سطوح بالای تانن کاهش دهد. این ترکیبات به چای سیاه طعم طبیعی تلخی می دهد.

برخی تحقیقات نشان می‌دهند که تانن‌ها با آهن موجود در غذای شما پیوند می‌یابند و به طور بالقوه آن را برای هضم غیر قابل دسترس می‌کنند. این واکنش بر جذب شما از منابع آهن گیاهی بسیار بیشتر از منابع حیوانی تأثیر می گذارد .

در حالی که این یک نگرانی عمده برای اکثر افراد سالم نیست، ممکن است برای افرادی که سطح آهن پایینی دارند بهتر باشد از مصرف چای سیاه در زمان غذا یا با مکمل های آهن اجتناب کنند.

فلزات سنگین

چای اغلب حاوی فلزات سنگین مانند آلومینیوم است، اگرچه مقدار موجود در هر چای بسیار متغیر است.

مصرف بیش از حد آلومینیوم می تواند به از دست دادن استخوان و آسیب عصبی کمک کند، به خصوص برای افراد مبتلا به بیماری کلیوی .

با این حال، مصرف چای به طور کلی با سمیت آلومینیوم همراه نیست. مشخص نیست دقیقاً چه مقدار آلومینیوم هنگام نوشیدن چای جذب می شود.

به عنوان یک اقدام احتیاطی، بهتر است اعتدال را رعایت کنید و از مصرف زیاد چای آسام خودداری کنید.

چای سیاه آسام

طرز تهیه چای آسام

تهیه چای آسام بسیار ساده است. تنها چیزی که نیاز دارید چای، آب داغ و یک لیوان یا قوری است.

به علاوه، نسبتاً ارزان و به طور گسترده در دسترس است. می‌توانید آن را در چای‌فروشی‌ها، خواربارفروشی‌های محلی یا فروشگاه‌های آنلاین پیدا کنید. مطمئن شوید که یک برند با کیفیت بالا مانند چای دوقوچ طلایی را انتخاب می‌کنید، زیرا چای شکسته دوقوچ طلایی معمولاً دارای غلظت بیشتری از ترکیبات مفید هستند.

چای آسام ممکن است به شکل برگ های شل یا چای کیسه ای از پیش تقسیم شده هم فروخته شود. اگر چای بسته بندی می‌خرید، باید به ازای 240 میلی‌لیتر آب، حدود 1 قاشق چای‌خوری (حدود 2 گرم) چای مصرف کنید.

ابتدا آب را بجوشانید و بگذارید 10 تا 20 ثانیه خنک شود و سپس روی چای بریزید. اجازه دهید حدود 2 دقیقه یا طبق دستورالعمل بسته دم بکشد.

مراقب باشید که زیاد طول نکشد، زیرا طعم بسیار تلخی ایجاد می کند.

برای سلامتی مطلوب، چای آسام باید بدون هیچ گونه مواد افزودنی مصرف شود. اگر خواستید کمی شیر یا شکر به آن اضافه کنید، فقط مراقب باشید که شیرین کننده را زیاد اضافه نکنید.

خلاصه

چای آسام ارزان است و به طور گسترده در خرده فروشی‌ها یا فروشگاه‌های آنلاین موجود است. برای دم کردن، 1 قاشق چایخوری (حدود 2 گرم) از برگ چای را در 240 میلی لیتر آب داغ دم کنید.

نکته پایانی

چای آسام یک نوع چای سیاه محبوب است که در ایالت آسام هند رشد می کند.

این چای خوش طعم دارای منبع غنی از ترکیبات گیاهی است که ممکن است ایمنی بدن و همچنین سلامت قلب و مغز را تقویت کند. گفته می شود، محتوای کافئین آن ممکن است برای همه مناسب نباشد.

اگر علاقه مند به امتحان چای آسام هستید، مطمئن شوید که یک محصول با کیفیت بالا مانند چای دوقوچ را برای حداکثر استفاده انتخاب کنید.

تولید محتوا توسط: eBgroup

5/5 - (18 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید