معرفی چای سیلان ، انواع و مزایای آن

  • Post comments:1 دیدگاه
  • Reading time:6 mins read
معرفی چای سیلان

سریلانکا یکی از معروف ترین کشورهای تولید چای است و چای سیلان (نام قدیم سرزمین سریلانکا) یکی از بهترین انواع چای جهان است. در این مقاله به معرفی چای سیلان می‌پردازیم و انواع و مزایای این چای معروف را بررسی خواهیم کرد.

سریلانکا (که در گذشته سیلان نامیده می شد) در دهه 1800 توسط جیمز تیلور با چای آشنا شد، او مزرعه چای را در کندی راه اندازی کرد و شروع به تولید چای کرد. او اولین فروش خود را در کندی انجام داد و بدین ترتیب رشد صنعت چای را در سریلانکا آغاز کرد.

معرفی چای سیلان

شرایط آب و هوایی ایده آل نقش عمده ای در موفقیت رشد چای در سریلانکا دارد. 4 درصد از زمین های کشور را مزارع چای پوشانده است. مناطق اصلی کشت چای عبارتند از Nuwera Eliya، کندی، استان مرکزی، Bandarawela، Haputale، Uva Province، Galle، Matara، استان جنوبی، Ratnapura، Kegalle، استان Sabaragamuwa.

 بهترین چای سیلان از اواخر خرداد تا آخر مرداد در استان های شرقی و از اواسط بهمن تا اواخر ماه اسفند در استان های غربی چیده می شود.

چیدن ماهرانه برگ چای برای کیفیت نهایی چای ضروری است، دو برگ و یک غنچه، جایی که طعم و عطر چای وجود دارد و این کار معمولاً توسط خانم ها انجام می شود. سریلانکا یکی از معدود کشورهایی است که هر برگ چای را با دست می‌چینند. اگر از ماشین آلات استفاده شود، برخی از برگ‌های درشت آن مانند شاخه‌ای با برگ‌های مناسب مخلوط می‌شود که می‌تواند طعم چای را از بین ببرد. زنان ماهر روزانه حدود 15 تا 20 کیلو برگ چای را می چینند و به کارخانه های چای نزدیک می‌فرستند.

شهرت چای سیلان

چای سیاه سیلان معروف ترین نوع چای در سراسر جهان است. چای سیاه با رشد بالا دارای طعم طلایی عسلی و سبک است و از بهترین چای هایی است که طعم، عطر و قوت مشخصی دارد. چایی کم رشد دارای طعم و رنگ قهوه ای و قوی تر است. و چای های متوسط قوی و غنی هستند.

چای سیلان در سراسر جهان مشهور است و به عنوان پایه بسیاری از ترکیبات مانند چای ارل گری و بسیاری دیگر از چای های با طعم میوه استفاده می شود.

چای سیاه تنها چای تولید شده در سریلانکا نیست، چای سبز سیلان عمدتاً درمنطقه Idalgashinna در استان Uva کشت می شود. نوع چای سبز سیلان به طور کلی بدن پرتر و طعمی تند، مالت و آجیلی دارد. چای سبز در سریلانکا ویژگی های خاص خود را دارد، هم در برگ خشک و هم در برگ دم کرده تیره تر است و طعمی غنی و متفاوت از سایر چای های سبز دارد. بیشتر چای سبز تولید شده در سریلانکا طعم اکتسابی دارد و به بازارهای شمال آفریقا و خاورمیانه صادر می شود.

به غیر از چای سیاه و سبز، سریلانکا در کشت چای سفید که به “نوک نقره ای” نیز معروف است، تخصص دارد. این یکی از گران ترین چای های سریلانکا است . چای سفید برای اولین بار در Nuwera-Eliya کشت شد.

چای سیلان برند بزرگی در بازارهای بین المللی است و با وجود رقابت روزافزون با هند و چین، سریلانکا همچنان یکی از صادرکنندگان برتر چای در جهان است. مهمترین بازارهای بین المللی صادرات چای سریلانکا خاورمیانه، روسیه، عراق، ایران، مصر، بریتانیا و ژاپن هستند.

“لوگوی شیر” در بسته بندی چای تولید شده در سریلانکا یک عامل مهم است. داشتن لوگوی شیر به عنوان “چای سیلان خالص و بسته بندی شده در سریلانکا” نشان داده شده است.


محصولات چای سیلان سلیم آریا نوش


تاریخچه چای سیلان

در سال 1872، جیمز تیلور یک کارخانه چای کاملا مجهز را در همان املاک راه اندازی کرد و در همان سال اولین فروش چای را در کندی انجام داد. در سال 1873 اولین فروش بین المللی چای انجام شد، محموله ای متشکل از 23 پوند چای به حراجی در لندن فرستاده شد.

تولید چای در سال 1880 به سرعت افزایش یافت و تا سال 1899 سطح زیر کشت به 400000 هکتار چای افزایش یافت. در آن زمان شخصیت‌های بریتانیایی مانند هنری راندولف ترافورد به سریلانکا وارد شدند و قهوه خانه‌هایی را خریداری کردند، دانش او در مورد قهوه محدود بود، اما دانش او در مورد چای بسیار زیاد بود و اکنون او را یکی از پیشگامان مزارع چای در سریلانکا می‌دانند.

در دهه 1960 مجموع تولید و صادرات چای به 200000 تن متریک و 200000 هکتار فراتر رفت و برای اولین بار در سال 1965 سریلانکا به بزرگترین صادرکننده چای در جهان تبدیل شد.

متعاقباً در سال‌های بعد تولید و صادرات چای به سرعت افزایش یافت و با تغییراتی از جمله تولید چای سبز و همچنین سایر چای‌های طعم‌دار آشنا شد. در سال 2001 اولین فروش آنلاین چای در حراج چای کلمبو انجام شد.

چای سیلان در سراسر جهان شهرت دارد، شرایط آب و هوایی در این کشور موفقیت زیادی در رشد آن فراهم می کند و با طعم و کیفیتی که تنها منحصر به چای سیلان است، معروف شده است. سریلانکا چای سیلان را به تعدادی از بازارهای جهانی عرضه می کند و به محبوب ترین نوشیدنی در بین مصرف کنندگان آن در سراسر جهان تبدیل شده است.

مناطق کشت چای سیلان

چای سیلان دارای طعمی متمایز و دارای ویژگی های منحصر به فرد است، همچنین چای تولید شده در هر منطقه در سریلانکا ویژگی های منحصر به فرد خود را دارد، طعم و کیفیت چای از منطقه ای به منطقه دیگر متفاوت است. این نتیجه اقلیم و ارتفاعات مختلف موجود در مناطق است.

برداشت چای سیلان

استان مرکزی سریلانکا

چای کشت شده در این منطقه از نووارا الیا و کندی می آید. چای در Nuwara Eliya در ارتفاع 1800 متری از سطح دریا رشد می کند و دارای خواص کمیاب و تصفیه شده است که با چای های کم رشد متفاوت است. در نتیجه ارتفاعات بالاتر و دماهای پایین، Nuwara Eliya بوته هایی با رشد کند با برگ های نسبتاً کوچک تولید می کند که پس از پژمرده شدن رنگ نارنجی به خود می گیرد. برگ های چای دم کرده به رنگ زرد مایل به سبز در می آیند و در مقایسه با دیگر چای های سیلان، کم رنگ تر است.

استان Uva

چایی که در منطقه Uva رشد می‌کند، طعمی متمایز دارد و عمدتاً در ترکیبات استفاده می‌شود. چای در ارتفاع 900 تا 15 1500 متری رشد می کند. چای تولید شده در این منطقه از املاک بندراولا، بادولا و هاپوتال تهیه می شود.

استان جنوبی

مزارع چای این منطقه که بیشتر به عنوان چای کم رشد شناخته می شود، در ارتفاع 600 متری از سطح دریا قرار دارد. خاک و ارتفاع کم منطقه به رشد سریع بوته چای کمک می کند و برگ زیبای بلندی تولید می کند که در هنگام پژمرده شدن به شدت سیاه می شود و برای “غلتاندن” ایده آل است. از آنجایی که شرایط آب و هوایی مخصوصاً گرم و خشک است، یک رنگ با رنگ شرابی در فنجان تولید می کنند. دمنوش هایی که در این منطقه کشت می شوند طعم مالتی قوی دارند و عطرهای آن ویژگی های متمایزی دارد و عمدتاً به عنوان چای سیاه مصرف می شود.

استان ساباراگامووا

چایی که در این منطقه کشت می‌شود، نسبت به چای‌های کشت‌شده در ناحیه جنوبی، کمی تفاوت دارد، این به دلیل دامنه وسیع‌تر ارتفاع و شرایط آب و هوایی متنوعی است که در آن کشت می‌شود. آنها همچنین بوته ای با رشد سریع با برگ های بلند تولید می کنند که وقتی پژمرده می شوند سیاه می شوند و برای غلتاندن بسیار مناسب هستند. رنگ چای نیز شبیه چای های منطقه جنوبی است، قهوه ای مایل به زرد تیره با رنگ قرمز و در فصل خشک کمی روشن تر در سایه است.

اگرچه عطر آن با کمی کارامل شیرین کاملاً متفاوت است و به اندازه چای های جنوبی قوی نیست و طعم چای تا حدودی قوی تر است. هر چای در هر منطقه به کیفیت و طعم متمایز چای سیلان کمک می کند که در سراسر جهان در بین دوستداران چای مشهور است.

درجات کیفیت چای سیلان

در طول فرآیند تولید، چای سیلان در اندازه های مختلف برگ تولید می شود که سپس با الک کردن به سبک های مختلف دسته بندی می شود. سپس این برگها بر اساس اندازه آنها درجه بندی می‌شوند. فرآیند درجه بندی کیفیت چای یا طعم و عطر را نشان نمی دهد، بلکه فقط اندازه و ظاهر برگ تولید شده را نشان می دهد. این گریدها از چای های پربرگ بزرگ مانند Orange Pekoe تا گریدهای نیمه برگی مانند Flowery Pekoe و گریدهای استاندارد مانند BOP، BOP Fanning و Dust را شامل می شوند.

انواع چای سیلان

برای معرفی چای سیلان باید انواع آن را بشناسیم. طعم و غنای چای سیلان در سراسر جهان شناخته شده است. دقت و فداکاری که برای تولید چای سیلان انجام می شود همان چیزی است که آن را خاص می کند. سریلانکا دارای بیش از 188000 هکتار زمین زیر کشت چای است که حدود 298000 تن چای تولیدی را تولید می کند و بیش از 19 درصد از صادرات جهانی را به خود اختصاص می دهد. چای سیلان که به سرتاسر دنیا صادر می شود انواع مختلفی دارد که رایج ترین و معروف ترین آن ها البته چای سیاه سیلان، دوم چای سبز و در آخر چای سفید یا “نوک نقره ای” است.

چای سیاه سیلان

بیش از یک قرن است که چای سیاه سیلان یکی از معروف ترین و محبوب ترین چای در سراسر جهان بوده است. فرآیند تولید چای سیاه شامل پژمرده شدن برگ های کنده شده برای کاهش رطوبت آن تا حدود 50 درصد است. سپس برگ ها توسط غلتک های مکانیکی چای تفکیک می شوند تا جدا شده و به قطعات تقسیم شوند. این فرآیند شکستن برگ ها منجر به یک واکنش شیمیایی می شود که توسط آنزیم های موجود در برگ کاتالیز می شود.

چای سیاه سیلان اکسیده ترین نوع چای است و حاوی کافئین بیشتری نسبت به بقیه انواع است. چای سیاه بهتر است در آب و هوای گرم و مرطوب که دمای آن کمتر از 30 درجه سانتیگراد نمی شود، کشت شود. به دلیل نزدیک بودن به خط استوا، شرایط آب و هوایی سریلانکا برای رشد و تولید چای سیاه ایده آل است.

چای در مناطق متعددی در سرتاسر کشور کشت می‌شود که ارتفاع آن‌ها متفاوت است و در نتیجه ویژگی‌های متمایزی به آن می‌دهد. نوع چای پر رشد دارای یک طعم طلایی عسلی است که سبک است و به دلیل طعم، عطر و استحکام کاملاً مشخص، یکی از بهترین چای های خوش طعم در سراسر جهان محسوب می شود. نوع چای کم رشد دارای رنگ قهوه ای شرابی و طعمی نسبتاً قوی است. چای های میانسال دارای طعمی قوی، غنی و پر بدن هستند.

چای سبز سیلان

کیفیت چای سیلان به سرعت رشد کرده و چای سبز را نیز در ترکیب خود قرار داده است. صنعت چای سبز سیلان، اگرچه بسیار جوان است، اما به سرعت در حال رشد است. زیرا این محصول محبوبیت زیادی در بین مصرف کنندگان چای در سراسر جهان به دست آورده است. بازارهای اصلی صادرات چای سبز سیلان خاورمیانه و روسیه هستند. همچنین فروش در اروپا، آمریکای شمالی و آسیای شرقی به سرعت در حال بالا رفتن است. چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان است زیرا به طور متفاوتی فرآوری می شود، که به آن کمک می کند تا مواد مغذی خود را که در نهایت برای سلامتی شما مفید هستند، حفظ کند.

چای سبز سیلان بدن پرتر با طعمی نسبتاً تند و مالت دار و آجیلی دارد. امروزه چای سبز سیلان در تعدادی از چایزارها در مناطق متوسط و با رشد بالا تولید می شود. از انواع چای سبز تولید شده در این مناطق می توان به چای ماندگاری، چای باروتی رول شده، فنینگ چای سبز و فنینگ سنچا اشاره کرد. به هر حال چای سبز سیلان دارای ویژگی هایی است که آنها را از بقیه چای های سبز تولید شده در سراسر جهان متمایز می کند. آنها هم در برگ های خشک و هم در برگ های دم کرده تیره تر و دارای طعم نسبتاً غنی هستند.

چای سفید سیلان

چای سفید سیلان نیز از همان گیاه چای سیاه و سبز تولید می شود، اما این گیاه تفاوت های جزئی هم با آنها دارد. برگ‌ها و جوانه‌ها در برابر نور طبیعی خورشید پژمرده می‌شوند و پس از فرآوری ملایم برای جلوگیری از اکسید شدن، باعث می‌شود که چای سفید کم فرآوری‌شده‌ترین چای باشد و فواید سلامتی فراوانی دارد. چای سفید سیلان معروف به “نوک نقره ای” است. این لقب به دلیل رنگی است که پس از فرآیند تولید به آن تبدیل می شود، همچنین یکی از گران ترین چای های سریلانکا است. این چای برای اولین بار در Nuwera-Eliya کشت شد. چای سیلان سفید به خاطر طعم ملایم و شیرینش در بین دوستداران چای معروف است. این چای دارای طعم لطیف و بسیار سبک با نت های کاج و عسل و دم کرده مسی طلایی است.

چای سیلان غنی و فوق‌العاده طعم‌دار است و انواع مختلفی دارد تا از جوانه‌های چشایی هر عاشق چای در سراسر جهان بهره‌مند شود.

فواید چای سیلان برای سلامتی

چای سیلان به دلیل طعم و کیفیت منحصر به فرد خود در سراسر جهان مشهور است. این چای دارای کیفیت های متمایز و به عنوان یکی از بهترین چای های تولید شده در سراسر جهان شناخته شده است و در بازار بین المللی در بین چای های تولید شده در سایر کشورها جایگاه خود را دارد. شرایط آب و هوایی عالی در سریلانکا و تاریخ غنی پیرامون چای سیلان از جمله عواملی است که به عظمت آن کمک می کند.

انواع مختلفی از چای سیلان تولید می شود که رایج ترین آنها چای سیاه سیلان است. به دلیل رنگ غنی و طعم قوی با رنگ مرکبات در سراسر جهان بسیار مورد توجه است. چای سیاه سیلان در مقایسه با سایر چای های تولید شده کافئین بیشتری دارد.

چای سبز سیلان طعم بسیار متفاوتی نسبت به چای سبز تولید شده در سراسر جهان دارد. طعم آن کاملاً قوی و برگ‌دار است و همچنین به رنگ تیره‌تر است، در حالی که چای سفید سیلان طعم نسبتاً شیرینی با رنگ‌های عسلی دارد و به رنگ روشن است. چای سفید به عنوان گران‌ترین چای تولید شده در سریلانکا شناخته می‌شود، همچنین به عنوان «نوک نقره‌ای» نیز شناخته می‌شود. با این ویژگی‌های متمایز، چای سیلان نیز دارای مقادیر زیادی از فواید سلامتی است.

فواید چای سیاه سیلان برای سلامتی

چای سیاه سیلان فواید زیادی برای سلامتی دارد. مشخص است که چای سیاه سیلان حاوی کافئین کمتری نسبت به قهوه است و یک تقویت کننده عالی برای سیستم ایمنی بدن شما است. چای سیاه به عنوان یک دفاع عالی در برابر سرطان شناخته شده است. تافلاوین ها و تآروبیگین های موجود در چای سیاه آنتی اکسیدان های شناخته شده ای هستند که به مبارزه با رادیکال های آزاد کمک می کنند که می توانند به DNA آسیب برسانند که باعث سرطان در بدن شما می شود.

مصرف منظم چای سیاه می تواند احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد. آنتی اکسیدان های موجود در چای سیاه می توانند به کاهش سطح کلسترول داخل رگ های خونی کمک کنند و در نتیجه از فشار خون بالا و سکته جلوگیری کنند. این آنتی اکسیدان ها همچنین می توانند به کاهش اندازه تومورها کمک کنند.

مانند چای سبز، چای سیاه سیلان به هوشیاری و دقت ذهنی کمک می کند که نتیجه افزایش فعالیت امواج آلفا در مغز شماست. مصرف روزانه چای سیاه برای ایمن نگه داشتن شما از ویروس ها و باکتری ها مفید است. همچنین احتمال ابتلا به آنفولانزا را کاهش می دهد و سیستم ایمنی شما را تقویت می کند تا از ابتلای شما به سایر بیماری ها جلوگیری کند. چای سیاه سیلان همچنین می‌تواند استرس را در سیستم شما کاهش دهد.

فواید چای سبز سیلان برای سلامتی

همانطور که می دانیم که چای سبز سیلان طعم قوی تری دارد. به جرات می توان گفت که حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان است که بیشتر از چای سیاه است. چای سبز معروف است که متابولیسم شما را افزایش می دهد و در نهایت منجر به سوزاندن چربی های ناخواسته در بدن شما می شود.

چای سبز دارای مقادیر زیادی خواص ضد ویروسی و ضد باکتریایی است. ثابت شده است که مصرف روزانه آن پوکی استخوان را کاهش می دهد. آنتی اکسیدان های موجود در چای سبز به کاهش تحلیل استخوان و در نتیجه افزایش عضلات استخوان سازی کمک می کند.

چای سبز برای کاهش مشکلات سلامت دهان نیز شناخته شده است. کاتچین‌های موجود در چای سبز می‌توانند باکتری‌ها و ویروس‌هایی را که باعث ورم گلو، حفره‌های دندانی، بیماری‌های لثه و بوی بد دهان می‌شوند را از بین ببرد.

چای سبز عملکرد مغز را بهبود می بخشد و از مغز شما در دوران پیری محافظت می کند. کاتچین موجود در چای سبز دارای اثرات محافظتی بر نورون ها است که به نوبه خود می تواند خطر ابتلا به آلزایمر و پارکینسون را کاهش دهد.

چای سبز همچنین به طور گسترده ای برای کاهش خطر بیماری های قلبی و سرطان استفاده می‌شود. کاتچین های موجود در چای سبز جهش سلولی را متوقف می کند و خطر تشکیل تومورها را کاهش می دهد. این کاتچین ها به آرام کردن رگ های خونی و جریان یکنواخت آن کمک می کنند و از تشکیل لخته جلوگیری می کنند که خطر حملات قلبی را کاهش می دهد.

فواید چای سفید برای سلامتی

میزان کافئین موجود در چای سفید در مقایسه با چای سبز و سیاه کمتر است و آنتی اکسیدان بیشتری دارد. از آنجایی که چای سفید کمتر فرآوری می شود، تمام مواد مغذی را در خود دارد و سالم ترین چای است. فواید سلامتی چای سفید مشابه چای سبز است اما اثربخشی آن به دلیل مواد مغذی موجود دو برابر می شود.

چای سفید می تواند به ما در کاهش استرس و اضطراب کمک کند، این به دلیل اسید آمینه ای به نام تیانین است. این می تواند اعصاب شما را آرام کند و برای جلوگیری از افسردگی به خوبی شناخته شده است.

مانند چای سبز، چای سفید سیلان نیز یک چربی سوز عالی است، مقادیر غنی پلی فنول ها به کاهش تجمع چربی و افزایش متابولیسم شما کمک می کند. درست مانند چای سبز، برای کاهش خطر بیماری قلبی، کاهش سطح کلسترول، کمک به ساخت استخوان‌های قوی‌تر و از بین بردن باکتری‌ها و ویروس‌های موجود در بدن مفید است. چای سفید دارای خواصی است که به کاهش قند خون شما کمک می کند و به نوبه خود خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهد.

در پایان معرفی چای سیلان باید بگوئیم، چای سیلان دارای خواص و فوایدی است که برای زندگی شما ضروری است. دفعه بعد فنجان قهوه خود را با یک فنجان چای خوشمزه سیلان جایگزین کنید و از مزایای آن لذت ببرید.

تولید محتوا توسط: eBgroup

5/5 - (51 امتیاز)

این پست دارای یک نظر است

  1. علی

    سلام ممنون از توضیحات دقیق برای چای سیلان

دیدگاهتان را بنویسید