4 راه تشخیص چای با کیفیت

  • Post comments:0 دیدگاه
  • Reading time:3 mins read
چای با کیفیت
راه های تشخیص چای با کیفیت سلیم آریا نوش

چه تازه به سراغ چای رفته باشید و چه سال‌ها باشد که چای می‌نوشید، باید بتوانید چای با کیفیت را شناسایی کنید. با تکیه بر چهار حواس و دقت بر آن می‌توانید یک خبره تشخیص چای شوید. ما در اینجا مواردی را ذکر می‌کنیم که باید در هر مرحله از شناخت کیفیت چای به آن توجه کنید.

دیدن چای:

به طور کلی، دو نوع فرآیند پردازش در تهیه چای وجود دارد: CTC و ارتدکس. در روش CTC، برگ‌های چای از طریق دستگاهی فرستاده می‌شوند که آن‌ها را بریده، پاره کرده و به صورت گلوله‌های کوچک در می‌آورد.

پردازش CTC برای چای کیسه‌ای مناسب است و به سرعت یک چای تیره را به آماده می‌کند،. در روش ارتدکس (یا “برگ بلند”)، برگ‌های چای با ظرافت چیده و پردازش می‌شوند تا کمترین شکستگی را داشته باشند. چای های تهیه شده توسط روش ارتدکس رول می شوند و ترکیبات معطر برگ ها و طعم های پیچیده چای را حفظ می کنند.

بنابراین اولین نکته در تهیه چای با کیفیت این است که، برگ‌ چای با کیفیت بالا باید مانند برگ چای به نظر برسد. از تهیه برگ چای شل که به نظر برسد شکننده باشد یا به نظر برسد حاوی تعداد زیادی ساقه و قطعات چوبی است، خودداری کنید، زیرا طعم و مزه ضعیف‌تری خواهد داشت. همانطور که چای را دم می‌کنید، برگ‌ها باید به آرامی باز شوند.


محصولات چای خارجی سلیم آریانوش


لمس چای:

به طور کلی، برگ‌های چای خشک شده و با کیفیت بالا چگونه باشند؟ صاف، کامل و محکم. همچنین باید وزن کمی در دستان شما داشته باشد.

البته اگر احساس کردید که چای شما خیلی سبک است، ممکن است نشانه‌ی خشک شدن بیش از حد یا کهنه بودن آن باشد. برگ سست با کیفیت بالا نباید با دست زدن ملایم خرد یا متلاشی شود. برگ های چای خیس شده باید در لمس لغزنده و صاف به نظر برسند.

بو یا عطر چای:

صرف نظر از نوع، چای باکیفیت عطر خاصی خواهد داشت. اگر عمیق استشمام می کنید و فقط مقدار کمی عطر چای را دریافت کنید، می تواند نشانه ای از کیفیت پایین چای یا کهنه شدن چای باشد. چای سبز باید بوی علف، سبک و تازه داشته باشد، در حالی که چای سیاه باید بوی خاکی، گلی و شیرین داشته باشد. هنگامی که دم می‌شود، چای با کیفیت و عالی باید عمیقا عطر مزارع چای را بدهد و رایحه منحصر به فرد برگ های خشک چای را تقویت کند.

طعم چای:

چای با کیفیت و عالی، طعم و مزه قوی و قابل تشخیصی خواهد داشت. به آرامی میل کنید و اجازه دهید چای روی قسمت های مختلف زبان شما بچرخد. شما باید بتوانید نت های طعم و حس های دهانی متفاوت را متوجه شوید.

بهترین طعم چای سبز احساس و طعمی صاف، روشن و با طراوت خواهد داشت. در حالی که چای سیاه طعم عمیق و شدیدتری دارد. صرف نظر از نوع چایی که می نوشید، چای با کیفیت و عالی حس های طعم متفاوتی را در زبان شما در حین نوشیدن فعال می کند. اگر طعم هایی که به سختی قابل توجه باشند یا بیش از حد سخت یا مزه شیمیایی ناخوشایند دارند، نشانه این است که شما چای بی کیفیت یا قدیمی می نوشید.

دفعه بعد که یک چای جدید را امتحان کردید، حتماً از این چهار حس بینایی، لامسه، بویایی و چشایی استفاده کنید. هرچه بتوانید چای بیشتری امتحان کنید، تشخیص چای با کیفیت از چای بی کیفیت آسان تر خواهد بود.

سوالات متداول

چه چیزی کیفیت چای را تعیین می کند؟

سه راه اصلی برای تعیین کیفیت چای برای خرید روزانه وجود دارد، تنها کاری که باید انجام دهید این است که نگاه کنید، بو کنید، مزه کنید. وقتی صحبت از ظاهر چای به میان می آید، باید همیشه به شکل و رنگ برگ چای دقت کنید. هر برگ چای شکل متمایز خود را دارد.

آیا کیفیت چای تفاوتی دارد؟

هنگامی که در مورد چای های با کیفیت بالا صحبت می شود، چای های برگ شل حاوی سطح بالاتری از آنتی اکسیدان ها در مقایسه با کیفیت پایین تر، برگ های چای ریز شکسته یا چای باروتی و چای سی تی سی در چای کیسه ای هستند. چای‌های ارزان‌تر کافئین بیشتری تولید می‌کنند و باقیمانده‌های چای کیسه‌ای ممکن است حاوی سفیدکننده باشند.

تولید محتوا توسط: eBgroup

5/5 - (7 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید