بایدها و نبایدهای مصرف چای و دمنوش در بارداری

  • Post comments:0 دیدگاه
  • Reading time:5 mins read
چای و دمنوش در بارداری

چای حاوی کافئین کمتری نسبت به قهوه هست و نوشیدن آن در دوران بارداری بی خطر است. اما باید مصرف هر چیز کافئین دار را محدود کنید. در این مقاله ما صرفاً در مورد بایدها و نبایدهای مصرف چای و دمنوش در بارداری و مقادیر کافئین آنها بحث خواهیم کرد، لذا انتخاب و مصرف حتماً می‌بایست با نظر پزشک تان انجام پذیرد.

کدام چای و دمنوش را در دوران بارداری نباید مصرف کنیم؟

چای های سیاه، سبز، سفید، ماچا، چای و اولانگ همه از برگ های گیاه کاملیا سیننسیس تهیه می شوند. همه چای ها حاوی مقادیری کافئین هستند. کافئین هم یک محرک طبیعی است که باید مصرف آن در دوران بارداری کنترل شود. یعنی حداکثر 300 میلی گرم در روز کافئین مصرف شود.

هر کدام از چای ها چه مقدار کافئین دارند؟

مقدار کافئین زیر برای یک فنجان (240 میلی‌لیتر) محاسبه شده است:

  • چای ماچا: 60-80 میلی گرم
  • چای اولانگ: 38-58 میلی گرم
  • چای سیاه: 47-53 میلی گرم
  • چای: 47-53 میلی گرم
  • چای سفید: 25 تا 50 میلی گرم
  • چای سبز: 29-49 میلی گرم

مضرات کافئین برای جنین

کافئین می تواند به راحتی از جفت عبور کند که کبد کودک شما در تجزیه آن مشکل پیدا می‌کند. به این ترتیب، نوزادان با عوارض جانبی ناشی از مصرف زیاد کافئین روبه رو خواهند شد.

تحقیقات نشان می دهد که نوزادانی که در دوران بارداری بیش از حد در معرض کافئین قرار می گیرند، ممکن است در معرض تولد زودرس یا تولد با وزن کم مواجه شوند. حتی مصرف زیاد کافئین در دوران بارداری ممکن است خطر سقط جنین یا مرده زایی را افزایش دهد.

حتی ژنتیک برخی از زنان ممکن است آنها را نسبت به اثرات سوء کافئین حساس تر کند. به عنوان مثال، تحقیقات نشان می دهد که برخی از زنان ممکن است با مصرف 100 تا 300 میلی گرم کافئین در روز، 2.4 برابر بیشتر در معرض خطر سقط جنین قرار گیرند.

این خطرات زمانی که زنان باردار مصرف کافئین خود بالاتر از 300 میلی گرم در روز ببرند بوجود خواهد آمد.

چای های کافئین دار حاوی کافئین کمتری نسبت به قهوه هستند و به طور کلی نوشیدن آن در دوران بارداری بی خطر است. اما، ممکن است لازم باشد مصرف آنها هم برای جلوگیری از مشکلات محدود شود.

بطور خلاصه

چای های سیاه، سبز، ماچا، اولانگ، سفید و چای حاوی کافئین کمی هستند. کافئین محرکی است که باید در دوران بارداری محدود شود. اگرچه آنها به طور کلی بی خطر هستند، در بررسی چای و دمنوش در بارداری، ممکن است از محدود کردن مصرف روزانه این چای های کافئین دار در دوران بارداری سود ببرید.

برخی از دمنوش های گیاهی ممکن است عوارض جانبی خطرناکی داشته باشند.

دمنوش‌های گیاهی از میوه‌های خشک، گل‌ها، ادویه‌ها یا گیاهان تهیه می‌شوند و بنابراین حاوی کافئین نیستند. با این حال، آنها هم ممکن است حاوی ترکیبات دیگری داشته باشند که در دوران بارداری ناامن تلقی می شوند، و ممکن است منجر به عوارض جانبی خطرناک شود.

دمنوش هایی که موجب سقط جنین یا زایمان زودرس می‌شوند.

دمنوش‌هایی که ممکن است خطر سقط جنین یا زایمان زودرس را افزایش دهند عبارتند از:

  • رازیانه
  • زغال اخته
  • حکیم
  • رنگ آمیزی
  • گل گاوزبان
  • سکه ای
  • شیرین بیان
  • آویشن
  • خار شتر
  • لواژ
  • کوهوش آبی
  • کوهوش سیاه
  • کندر (به مقدار زیاد)
  • بابونه (به مقدار زیاد)

دمنوش هایی که خونریزی قاعدگی را افزایش می‌دهد.

دمنوش‌هایی که ممکن است خونریزی قاعدگی را تحریک یا افزایش دهند عبارتند از:

  • خار شتر
  • لواژ
  • کندر

دمنوش هایی که موجب نقائص هنگام تولد می‌شود.

دمنوش که ممکن است خطر نقایص مادرزادی را افزایش دهند عبارتند از:

  • خار شتر
  • گل گاوزبان

سایر عوارض جانبی دمنوش ها

در موارد نادر، دمنوش اکالیپتوس ممکن است باعث تهوع، استفراغ یا اسهال شود. علاوه بر این، یک گزارش موردی نشان می دهد که نوشیدن منظم چای بابونه در دوران بارداری ممکن است منجر به جریان خون ضعیف در قلب کودک شود.

برخی از دمنوش های گیاهی نیز ممکن است حاوی ترکیباتی باشند که با داروها تداخل دارند. بنابراین، زنان باردار باید پزشک خود را از مصرف هر گونه چای یا دمنوش گیاهی که در حال حاضر مصرف می کنند یا قصد مصرف آن را در هر زمانی از بارداری دارند، مطلع کنند .

به خاطر داشته باشید که به دلیل تحقیقات محدود در مورد ایمنی دمنوش های گیاهی، فقدان شواهدی از عوارض جانبی منفی نباید به عنوان دلیلی بر بی خطر بودن نوشیدن چای در دوران بارداری تلقی شود.

تا زمانی که اطلاعات بیشتری به دست نیامده، بهتر است زنان باردار محتاط باشند. و از نوشیدن دمنوش هایی که در دوران بارداری بی‌خطر نیستند، خودداری کنند.

بطور خلاصه

برخی از دمنوش های گیاهی ممکن است با خطر بیشتر ناراحتی معده، خونریزی قاعدگی، سقط جنین، نقایص مادرزادی یا زایمان زودرس مرتبط باشند. زنان باردار ممکن است از پرهیز از تمام چای هایی که هنوز برای بارداری بی خطر نیستند، سود ببرند.

برخی از چای های غیر ارگانیک ممکن است آلوده باشند

برخی از چای‌ها مخصوصاً چای غیر ارگانیک درست آزمایش نمی‌شوند. این بدان معنی است که زنان باردار ممکن است به طور ناخواسته چای های آلوده به ترکیباتی مانند فلزات سنگین بنوشند.

به عنوان مثال، یک مطالعه نشان داد 20 درصد از کل نمونه های چای آزمایش شده (انواع چای سیاه، سبز، سفید و اولانگ) به آلومینیوم آلوده بودند. علاوه بر این، 73 درصد از تمام نمونه‌ها حاوی سطوح سرب بودند که در دوران بارداری برای جنین ناامن تلقی می‌شوند.

در مطالعه دیگری، زنانی که بیشترین میزان مصرف چای سبز و گیاهی را در سه ماهه اول بارداری داشتند، 6 تا 14 درصد سطح سرب خونشان بیشتر از آنهایی بود که نوشیدنی کمتری مصرف می کردند. با این حال، تمام سطوح سرب خون در محدوده طبیعی باقی مانده بود.

به دلیل فقدان مقررات، خطر دمنوش های گیاهی حاوی موادی که در برچسب ذکر نشده اند نیز وجود دارد. عدم ذکر مواد در برچسب خطر این را افزایش می دهد که زنان باردار به طور ناخواسته یک چای آغشته به یک گیاه نامطلوب مانند موارد ذکر شده در بالا مصرف کنند.

در حال حاضر حذف این خطر غیرممکن است. با این حال، ممکن است تنها با خرید چای و دمنوش از برندهای معتبر مانند دمنوش چهار فصل تا حدودی آن را به حداقل برسانید.

علاوه بر این، احتمالاً بهتر است از خرید چای به صورت فله ای خودداری کنید، زیرا خطر مخلوط شدن آنها با برگ های چای که ممکن است در دوران بارداری از سطل های فله مجاور منع مصرف داشته باشد، بیشتر است.

چای هایی که ممکن است در دوران بارداری بی خطر باشند

بیشتر چای‌های کافئین‌دار برای نوشیدن در دوران بارداری بی‌خطر در نظر گرفته می‌شوند. البته فقط تا زمانی که باعث نشوند کل کافئین دریافتی روزانه یک زن از 300 میلی‌گرم بیشتر شود.

زنانی که به کافئین حساس هستند بهتر است حداکثر 100 میلی گرم کافئین در روز مصرف کنند یعنی یک یا دوفنجان چای.

وقتی صحبت از دمنوش های گیاهی می شود، تحقیقات زیادی در مورد اثرات آنها در دوران بارداری انجام نشده است. به این ترتیب، اکثر متخصصان بهداشت به زنان باردار توصیه می کنند که از مصرف هر گونه دمنوش گیاهی در مقادیر بیشتر از آنچه در غذاها طبخ می‌شود خودداری کنند.

دمنوش هایی که ممکن است در دوران بارداری بی خطر باشند

گفته می شود، براساس مطالعات ممکن است، مصرف دمنوش های گیاهی حاوی مواد زیر در دوران بارداری بی خطر باشد:

برگ تمشک. این دمنوش به احتمال زیاد بی خطر است و اعتقاد بر این است که زایمان را راحت می کند و به آماده سازی رحم برای زایمان کمک می کند. تحقیقات نشان می‌دهد که ممکن است طول مرحله دوم زایمان را کوتاه کند، اما فقط حدود 10 دقیقه.

نعناع تند. این دمنوش هم احتمالاً بی خطر است و معمولاً برای کمک به تسکین گاز، حالت تهوع، درد معده یا سوزش سر دل استفاده می شود. با این حال، هیچ مطالعه ای برای حمایت از این مزایا یافت نشد.

زنجبیل. زنجبیل یکی از داروهای گیاهی مورد مطالعه در دوران بارداری است که احتمالاً بی خطر است. تحقیقات نشان می‌دهد که تهوع و استفراغ را کاهش می‌دهد، اما زمانی که به‌صورت خشک مصرف می‌شود، نباید از 1 گرم در روز تجاوز کند.

بادرنجبویه. این دمنوش هم احتمالاً بی خطر است و معمولاً برای تسکین اضطراب، تحریک پذیری و بی خوابی استفاده می شود. با این حال، هیچ مطالعه ای برای حمایت از این کاربردها یافت نشد، و ایمنی آن در بارداری مورد مطالعه قرار نگرفته است.

دمنوش های ذکر شده به طور کلی بی خطر در نظر گرفته می شوند. اما برگ تمشک ممکن است باعث انقباضات رحمی شود در حالی که نعناع فلفلی ممکن است جریان قاعدگی را تحریک کند. بنابراین، در مورد اینکه آیا این چای ها در سه ماهه اول بارداری بی خطر هستند یا خیر، اختلاف نظر وجود دارد . بنابراین، بهتر است در 12 هفته اول بارداری از نوشیدن این دو دمنوش خودداری کنید.

نکته پایانی

علیرغم محبوبیت گسترده چای و دمنوش ها، همه آنها برای بارداری بی خطر تلقی نمی شوند.

چای های کافئین دار مانند چای سیاه، سبز، سفید، چای ماچا به طور کلی بی خطر در نظر گرفته می شوند. با این حال، ممکن است لازم باشد مصرف آنها برای جلوگیری از مصرف مقادیر بیش از حد کافئین محدود شود.

از بیشتر دمنوش های گیاهی باید اجتناب کرد. برگ تمشک، نعناع، زنجبیل و چای بادرنجبویه تنها چای‌هایی هستند که در حال حاضر به طور بالقوه ایمن در نظر گرفته می‌شوند. با این حال، ممکن است در سه ماهه اول بارداری بهتر باشد مصرف نکنید و امام مصارف خود را با پزشک خود در میان بگذارید.

منبع: Healthline

5/5 - (32 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید