ماندگاری کدام نوع چای بیشتر است؟

  • Post comments:0 دیدگاه
  • Reading time:4 mins read
You are currently viewing ماندگاری کدام نوع چای بیشتر است؟

پس از یک زمستان و موقع خانه تکانی، می‌دانید که احتمالاً چه چیزی نیاز به تمیز کردن دارد؟ احتمالا کمد چای شما انواع و طعم‌های مختلف چای را در خود جای داده است. حالا ممکن است با خود فکر کنید که کدام چای از نظر طعم و طراوت از ماندگاری بالاتری برخوردار است. بعد از آن می توانید تصمیم بگیرید کدام چای را دور بریزید و کدام را نگه دارید؟

با فرض اینکه حتی اگر چای خشک به درستی ذخیره و نگهداری شده باشد، بازهم برخی از انواع چای طعم و مواد مغذی خود را در طول زمان از دست می دهند، اما واقعا خراب نمی شوند. یعنی حداقل، نه این که شما را بیمار کنند. اما برخی از انواع چای، چه به دلیل ماهیت یا نحوه پردازش آنها، طراوت و تازگی خود را بیش از سایرین حفظ خواهند کرد.

این که آیا شما یک خبره چای با برگ های چای هستید یا فقط دوست دارید قفسه چای خود را برای زمانی که خلق و خوی شما را تحت تاثیر قرار می دهد پر کنید، دانستن اینکه کدام نوع چای برای مدت طولانی تری تازه می ماند و ماندگاری بیشتری دارد، اطلاعات مفیدی برای همه چای نوشان است که باید بدانید.

این به شما کمک می کند تا از مجموعه چای خود بیشترین بهره را ببرید، همچنین می تواند به شما در روند پاک کردن بسته های چای نامرغوب در هنگام مواجهه با یک قفسه چای شلوغ و بسته بندی شده یا قوطی های پر از چای کمک کند.

چای سیاه، چای سبز و اکسیداسیون

همه چای های برگ از یک گیاه می آیند: درختچه ای همیشه سبز به نام Camellia sinensis. هنگامی که برگ های چای برداشت می شوند، فرآیند اکسیداسیون (یا قرار گرفتن در معرض هوای آزاد) است که تعیین می کند که آیا آنها یک چای سیاه، سبز یا سفید خواهند بود. این امر در هر مرحله از فرآیند ادامه می یابد. زیرا آنزیم ها در معرض دید قرار می گیرند، رنگ آنها تیره می شود و طعم آن عمیق تر می شود تا زمانی که اکسیداسیون از طریق گرما متوقف شود.

اکسیداسیون همچنین طول عمر یک چای خاص را تعیین می کند. هر چه بیشتر اکسید شود، چای ماندگاری بیشتری خواهد داشت. این به این دلیل است که فرآیند اکسیداسیون ترکیب چای را تثبیت می کند و آن را کمتر در معرض خراب شدن قرار می دهد. چای سیاه که بیشترین اکسیداسیون را دارد، ماندگارترین چای است (به غیر از چای پوئر که تخمیر شده است).

در طرف دیگر این طیف، چای های سبک تر قرار دارند. کم رنگ بودن نسبی آنها یک هدیه است که آنها تحت اکسیداسیون زیادی قرار نگرفته اند. و به همین دلیل است که آنها ماندگاری کمتری دارند. اگرچه در یک اتفاق عجیب، چای زرد و سفید ماندگاری بیشتری نسبت به چای سبز دارد.

ماندگاری دمنوش ها یا چای ها گیاهی

با برخی از تعاریف، دمنوش ها یا چای گیاهی حتی یک چای مناسب در نظر گرفته نمی‌شود، اما این موضوع قرن‌ها مانع از دم کردن و نوشیدن آن نشده است. دمنوش ها که از گیاهان، گل‌ها و میوه‌های خشک تشکیل می شود. می‌تواند حدود 1 تا 2 سال قبل از شروع تجزیه ماندگاری داشته باشد. روی جعبه ها اغلب با یک تاریخ مهر می زنند، اما این تاریخ “بهترین تاریخ” است، نه تاریخ انقضا.

با این حال، از آنجایی که چای های گیاهی ممکن است حاوی موادی باشند که مستعد جذب رطوبت هستند، مانند میوه های خشک، به مراتب بیشتر از چای معمولی مستعد رشد کپک هستند. به همین دلیل، نگهداری صحیح آنها برای طول عمر و همچنین ایمنی شما بسیار مهم است.

 اگر در مورد دمنش تان که در کمد پیدا کردید مطمئن نیستید، ابتدا حتما آن را از نظر کپک بررسی کنید. به عنوان یک قانون کلی برای هر نوع چای، همیشه به حواس خود اعتماد کنید. اگر چای مزه دار یا بی مزه است، احتمالا وقت آن رسیده که آن را دور بریزید.

چای پوئر یک چای تخمیر شده

چای پوئر Pu’er در یک کلاس خاص قرار دارد و با سایر انواع چای متفاوت است زیرا از برگهای بزرگتر و قدیمی تر که در استان یوننان چین رشد کرده اند تهیه می شود. چیزی که این چای را منحصربه‌فرد می‌کند این است که این برگ‌های کمیاب تحت فرآیند تخمیر مانند آبجو، ماست و کلم ترش قرار می‌گیرند.

تخمیر که اغلب با اکسیداسیون ترکیب می شود، اما متمایز از اکسیداسیون است، شامل پیر شدن چای از طریق تجزیه میکروبی در یک دوره زمانی طولانی است. این کار با ابتدا بخارپز کردن و سپس ذخیره آن در یک دیگ فشرده کیک مانند به دست می آید تا کهنه شود. Pu’er یک قانون شکن است که در واقع در طول ذخیره سازی برای انجام واکنش های شیمیایی به رطوبت نیاز دارد و در نتیجه به عمق طعم آن می رسد. به نظر کارشناسان چای ما، برخی از پوئرها اوج طراوت خود را تا پنجاه سال حفظ می کنند.

بنابراین، آیا این باعث می شود که pu’er برنده چای سیاه باشد؟ من حدس می زنم شما فقط باید یک تست چشایی انجام دهید تا متوجه شوید.

تولید محتوا توسط: eBgroup

5/5 - (7 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید