چای سیاه خارجی چیست؟

  • Post comments:1 دیدگاه
  • Reading time:7 mins read
تست چای سیاه

وقتی مردم به طور کلی از چای صحبت می کنند، اغلب به دنبال چای سیاه خارجی و چای اصل هستند. چای صبحانه، چای شیرین، چای سرد، چای بعد از ظهر همه از چای های معروفی هستند که معمولاً با استفاده از چای سیاه خارجی تهیه می شوند. حتی ترکیب محبوب صبحانه انگلیسی و ارل گری از برگ های چای سیاه تهیه می شود.

اما این برخلاف فرهنگ شرقی است. در کشورهایی مانند چین و ژاپن، چای معمولاً به چای سبز اشاره دارد. پس تفاوت بین چای سیاه و سبز چیست؟ و چگونه چای سیاه تا این حد محبوب شد؟

ریشه چای

می‌دانیم چای از چین منشا گرفته است. وقتی چای به کشورهای دیگر گسترش یافت و برای صادرات به خارج از چین، کشورهای همسایه و در نهایت در سراسر اقیانوس ها ارسال شد، تاجران کشف کردند که چای سیاه اکسید شده بیشتر طراوت و طعم خود را در سفرهای طولانی بهتر از چای سبز با حداقل اکسیداسیون حفظ می کند.

در اولین روزهای تجارت مرزی بین چین، هند و سایر کشورهای همسایه، چای خشک و فشرده می شد تا برای معامله مورد استفاده قرار گیرد. امروزه هم، بیشتر چای سیاه تولید شده در چین به خارج از کشور صادر می شود.

هلندی ها برای اولین بار در سال 1610 چای را به اروپا آوردند، در سال 1658 به انگلستان رسید و سپس در طول دهه 1700 در مستعمرات انگلستان محبوبیت یافت. تقاضا برای چای در قرن 18 با گسترش واردات شکر از مستعمرات خود در دریای کارائیب، جهش عظیمی را تجربه کرد. تا سال 1800، انگلیسی ها سالانه 2/5 پوند چای و 17 پوند شکر به ازای هر نفر مصرف می کردند. برخی ادعا می کنند که این روند افزایشی افزودن شکر به چای بود که تقاضا برای چای سیاه قوی را نسبت به واردات چای سبز افزایش داد.

جهش بعدی در تولید چای سیاه در قرن 19 زمانی که گونه گیاهی چای Camellia sinensis assamica در سال 1823 در منطقه آسام هند کشف شد، رخ داد. این نوع چای بومی برای تولید چای های سیاه دلچسب و لذیذ که تقاضای زیادی داشتند بسیار مناسب تر بود. اندکی بعد، در سال 1835، انگلیسی ها شروع به کاشت باغ های چای در منطقه دارجیلینگ هند، نزدیک نپال کردند. از آنجایی که هند مستعمره بریتانیا بود، انواع مختلف چای سیاه به سرعت به کالای صادرات اصلی به انگلستان تبدیل شد.

روش فرآوری چای سیاه

برای درک اینکه چه چیزی چای سیاه را سیاه و چای سبز را سبز می کند، مهم است که بدانید همه چای دقیقاً از یک گیاه منشاء می گیرند – Camellia sinensis. این تنوع گیاه چای و نحوه پردازش برگ های گیاه است که مشخص می کند چای سیاه یا سبز می شود.

برای اطلاع دقیق این مطلب را بخوانید: 6 مرحله فرآوری و تولید چای


انواع برگ چای

Camellia sinensis assamica یک گونه برگ بزرگتر از گیاه چای است که معمولاً برای تولید چای سیاه استفاده می شود. منشا آن در منطقه آسام هند است و در آب و هوای گرم و مرطوب رشد می کند و در جنگل های نیمه گرمسیری پرکار است.

Camellia sinensis sinensis نوعی برگ کوچکتر بومی چین است که معمولاً برای تهیه چای سبز و سفید استفاده می شود. این درختچه در مناطق آفتابی با آب و هوای خشک‌تر و خنک‌تر رشد می‌کند. در مناطق کوهستانی رشد می کند زیرا تحمل بالایی در برابر سرما دارد.

صدها نوع گیاه هیبریدی از این گونه های گیاهی کاملیا سیننسیس در طول زمان تکامل یافته اند. اما از نظر فنی هر نوع چای – سفید، سبز، زرد، اولانگ، سیاه یا پوئر – را می توان از برگ های گیاه کاملیا سیننسیس تهیه کرد.


چای آسام چیست و چه فوایدی دارد؟


اکسیداسیون چای سیاه

چیزی که چای سیاه را از چای سبز متمایز می‌کند این است که در طول فرآیند تولید، برگ‌های چای قبل از پردازش حرارتی و خشک شدن اجازه می‌دهند کاملاً اکسید شوند. در طول اکسیداسیون، اکسیژن با دیواره‌های سلولی گیاه چای تعامل می‌کند و برگ‌ها را به رنگ قهوه‌ای تیره تا سیاه تبدیل می‌کند که برگ‌های چای سیاه به آن معروف هستند. اکسیداسیون مشخصات طعم چای سیاه را نیز تغییر می دهد و بسته به نوع چای به افزودن نت های مالت، میوه ای یا حتی دودی کمک می کند.

پردازش چای سیاه

چای سیاه معمولاً با یکی از دو روش تولید می شود:

روش ارتدکس یا چای شکسته: این روش تولید وقت گیرتر است، برگ های چای در طول فرآوری به طور کامل یا جزئی شکسته می شوند. برگ‌های چای از باغ چیده می‌شوند، برای کاهش رطوبت، پژمرده می‌شوند، به روش‌های مختلفی می‌غلتانند تا برگ‌ها کبود شود و شروع به اکسیداسیون شود، برای ایجاد رنگ و طعم اکسیده می‌شوند، برای اعمال حرارتی که اکسیداسیون را متوقف می‌کند، آتش می‌زنند و سپس از نظر کیفیت درجه‌بندی می‌شوند.

غیر ارتدوکس یا CTC (Crush-Tear-Curl): در این روش تسریع شده فرآیند تولید، برگ های چای به جای رول کردن به قطعات ریز بریده می شوند. تکه‌های کوچک‌تر برگ‌ها سریع‌تر اکسید می‌شوند و چای سیاه یک‌بعدی، ثابت، قوی و پررنگ تولید می‌کنند. قطعات برش خورده نیز به راحتی در کیسه های چای تجاری قرار می گیرند که در میان مصرف کنندگان نهایی محبوب تر از چای با برگ های شل هستند.

چای سیاه ما بلافاصله پس از پژمرده شدن رول می شود تا به شروع سریع فرآیندهای اکسیداسیون کمک کند. سپس برگها قبل از خشک شدن کاملاً اکسید می شوند و بدین ترتیب رنگ تیره و طعم غنی خود را به دست می آورند.

برای اطلاعات بیشتر در مورد انواع مختلف فرآوری چای، به «چای چگونه درست می‌شود؟» ما مراجعه کنید.

انواع چای سیاه

چای سیاه در سرتاسر جهان در مناطق جغرافیایی و آب و هوای مختلف رشد و فرآوری می شود. سه تا از بزرگترین تولیدکنندگان چای سیاه امروزه هند (چای آسام) ، سریلانکا (چای سیلان) و آفریقا (چای کنیا) هستند. در واقع، نیمی از تولید چای در جهان در هند کشت می شود. برخی از محبوب ترین سبک های چای سیاه که از این کشورهای تولید کننده برتر تولید می شود عبارتند از:

چای آسام:

منطقه آسام هند بزرگترین منطقه چایکاری در جهان است. آب و هوای بارانی و گرمسیری چایی را تولید می‌کند که به دلیل ویژگی‌های جسورانه و مالت‌آمیزش شناخته می‌شود که به خوبی در برابر شیر و شکر مقاومت می‌کند.

چای دارجلینگ:

چای دارجیلینگ که در یک منطقه کوچکتر و کوهستانی تولید چای در هند رشد می کند، چای سیاه اش نرمتر و علفی تر است که می تواند فصل به فصل با آب و هوا تغییر دهد. دارجلینگ اغلب به عنوان پایه چای برای نوشیدنی ادویه دار محبوب هند، استفاده می شود.

چای سیلان:

بخش عمده ای از اقتصاد سریلانکا به بیش از نیم میلیون هکتار باغ چای آن بستگی دارد که در مکان های مختلف از خنک و کوهستانی تا مرطوب و استوایی قرار دارند. بیشتر صادرات چای سریلانکا چای سیاه است که به چای سیلان معروف است. چای سیلان بسته به جایی که رشد می کند می تواند متفاوت باشد، اما به طور کلی قوی و تند با مقداری ادویه شناخته شده است. (سری لانکا به دلیل تولید دارچین نیز شناخته شده است.)

چای کنیا:

کنیا که دیر به تولید چای وارد شد (اوایل قرن بیست)، به سرعت آموخت و اکنون آفریقا و صنعت چای را در سبک تولید چای CTC رهبری می کند و عمدتاً چای سیاه خوبی را تولید و صادر می کند. چای کنیایی به سَبُکی، قوی و درشتی شناخته شده است.

شرکت سلیم آریانوش مفتخر است که چای خود را از بزرگترین باغ های جهان تهیه می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع محصولات چای سیاه خارجی، از صفحه محصول چای خارجی ما دیدن کنید.

کیفیت و طعم چای سیاه

کام مردم مطمئناً به چای سیاه قوی معمولی عادت کرده است. در گذشته کیفیت و تنوع چای سیاه زیاد مورد توجه قرار نمی‌گرفت. و تولید انبوه برای پاسخگویی به تقاضای چای از اهمیت بیشتری برخوردار بود. اما همانطور که مصرف کنندگان بیشتر در مورد دنیای چای آموختند، تقاضا برای چای های ممتاز، ارگانیک و تازه در حال افزایش است و تنوع، تازگی و طعم به عوامل مهمی در انتخاب چای سیاه خارجی برای نوشیدن تبدیل شده است.

هنگام انتخاب یک چای سیاه برای نوشیدن، به یاد داشته باشید که طعم همه چای های سیاه یکسان نیست. متغیرهای زیادی وجود دارد که به هر یک از چای های سیاه طعم خاص خود را می دهد. از جمله اینکه در کجا رشد کرده باشند. مثلاً در نزدیکی سایر محصولاتی که بر طعم آن تأثیر گذاشته است (مانند بوته های رز یا گیاهان قهوه).

یا آب و هوایی که در آن رشد کرده است. به طور طبیعی بارور شده یا با مواد شیمیایی، چه مدت زمان برگ ها اجازه اکسید شدن دارند، چه نوع عملیات حرارتی برای متوقف کردن اکسیداسیون برگ ها انجام شده، و اینکه آیا برگ ها کامل (ارتدوکس) باقی مانده اند یا بریده شده اند.

به طور کلی، چای سیاه قوی تر، پررنگ تر و غنی تر از چای سبز است. رنگ چای سیاه دم‌شده می‌تواند از کهربایی تا قرمز و یا قهوه‌ای تیره باشد. و طعم آن بسته به مدت زمان اکسید شدن و نحوه پردازش حرارتی آن می‌تواند از طعم‌دار تا شیرین متغیر باشد. چای سیاه معمولاً قابض و تلخی بیشتری نسبت به چای سبز دارد، اما اگر درست دم شود باید صاف و خوش طعم باشد.

برخی از ویژگی‌های رایجی که برای توصیف طعم کلی دسته چای سیاه استفاده می‌شوند عبارتند از مالت، دودی، تند، خاکی، آجیلی، فلزی، مرکبات، کارامل، چرم، میوه‌ای، شیرین و عسلی.

کافئین موجود در چای سیاه

بین قهوه، چای سیاه و چای سبز، قهوه به طور کلی دارای بیشترین میزان کافئین در هر فنجان است، سپس چای سیاه و پس از آن چای سبز. اما، مانند هر نوشیدنی دم شده از یک گیاه کافئین دار، عوامل زیادی وجود دارد که می تواند سطح کافئین را در فنجان چای سیاه شما تعیین کند. بطور کلی میزان کافئین موجود در چای سیاه عبارت است از:

یک قاشق چایخوری            محتوای کافئین

چای سبز                         24 تا 40 میلی گرم

چای سیاه                         14 تا 61 میلی گرم

قهوه دم کرده                     95 تا 200 میلی گرم

خرید و نگهداری چای سیاه خارجی

برای اطمینان از تازه بودن چای سیاهی که می‌نوشید، باید مطمئن باشید آن را از یک شرکت معتبر خریداری کنید که به شما بگوید چه زمانی و چگونه چای فرآوری و بسته بندی شده است.

اگر چای برای مدت طولانی بماند، می تواند کهنه شود. چای سیاه اکسید شده نسبت به چای سبز پایدارتر است. بسیاری از چای‌های سیاه اگر به‌درستی در یک مکان خنک و تاریک و در یک ظرف مات و بدون هوا و به دور از نور، رطوبت و اقلام انباری مانند قهوه و ادویه‌ها ، نگهداری شوند، می‌توانند تا یک تا دو سال ماندگاری داشته باشند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه مراقبت از چای خود، به صفحه “نحوه نگهداری چای” ما مراجعه کنید.

خواص چای

طرز تهیه چای سیاه

برای دم کردن یک فنجان چای سیاه خارجی، از فروشنده چای خود بخواهید دستورالعمل دم کردن مخصوص چای خریداری شده را ارائه کند، زیرا بسیاری از چای های سیاه دارای دمای ایده آل دم کردن و زمان دم کشیدن متفاوت هستند. اما در اینجا چند نکته کلی برای دم کردن چای سیاه را باید به خاطر داشته باشید:

از آب تصفیه شده تازه، خالص و سرد استفاده کنید.

چای سیاه معمولا برای مدت زمان طولانی تر و در دماهای گرمتر از چای سبز دم می شود. به طور کلی، این چیزی بین 90 تا 100 درجه برای 3 تا 5 دقیقه است.

اگر کتری برقی با کنترل دما ندارید، به یاد داشته باشید که در سطح دریا آب در دمای 95 درجه می جوشد.

اگر چای سیاه شما توصیه های خاصی برای دم کردن دارد، از آنها استفاده کنید. اما استفاده از حدود 2 گرم چای در هر یک فنجان کافی است.

اکثر چای های سیاه برگ با کیفیت بالا را می توان چندین بار خیسانید.

بیشتر چای های سیاه آنقدر قوی هستند که با شیر و شکر طعم خود را از دست ندهند. اما برای اینکه واقعاً از تفاوت طعم بین انواع مختلف چای سیاه لذت ببرید، سعی کنید آنها را ساده و بدون افزودنی بنوشید.

خواص چای سیاه

چای سیاه سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که فوایدی از جمله بهبود سلامت قلب و روده، کاهش کلسترول بد LDL، فشار خون و سطح قند خون را به همراه دارد.

به غیر از آب، چای سیاه یکی از پرمصرف ترین نوشیدنی های منبع معتبر در جهان است.

فواید چای سیاه

9 مزیت چای سیاه برای سلامتی همگی توسط علم تایید شده اند:

  • 1- خاصیت آنتی اکسیدانی دارد. آنتی اکسیدان ها به عنوان یک سری از مزایای سلامتی شناخته شده اند.
  • 2- ممکن است سلامت قلب را تقویت کند.
  • 3- ممکن است کلسترول LDL “بد” را کاهش دهد.
  • 4- ممکن است سلامت روده را بهبود بخشد.
  • 5- ممکن است به کاهش فشار خون کمک کند.
  • 6- ممکن است به کاهش خطر سکته کمک کند.
  • 7- ممکن است سطح قند خون را کاهش دهد.
  • 8- ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک کند.
  • 9- ممکن است تمرکز را بهبود بخشد.

تولید محتوا توسط: eBgroup

5/5 - (11 امتیاز)

این پست دارای یک نظر است

  1. سارا

    چای فقط چای خارجی اصل

دیدگاهتان را بنویسید